021-91017374

با ما در تماس باشید

لوله گوشتدار چیست ؛ معرفی خواص و کاربردها

فهرست مطالب

در صورتی که نام لوله گوشتدار در میان انواع لوله‌های فولادی به گوش‌تان خورده است، در این مطلب همراه لوله آنلاین باشید تا با هم بررسی کنیم که لوله گوشتدار چیست. این لوله‌ها در میان لوله‌های فولادی ضخامتی قابل توجه در دیواره خود دارند. همین تفاوت ضخامت باعث شده که به آن‌ها لوله گوشتدار گویند. در صنایع بزرگ همچون حفاری، زمین‌شناسی، صنایع نفتی و پتروشیمی و … این لوله‌ها کاربرد دارند. با لوله آنلاین همراه باشید.

لوله گوشتدار چیست؟

این نوع لوله‌ها نسبت به لوله‌های فولادی دارای ضخامت قابل توجه هستند. تفاوت این لوله‌ها با لوله‌های درز مستقیم، عدم قابلیت جوش‌پذیری‌شان است. در واقع به خاطر داشتن ضخامت بالایی که دارند، جوش زدن به آن‌ها سخت‌تر است. از همین رو لوله‌های گوشتدار را با عنوان لوله‌های مانیسمان نیز می‌شناسند.

به خاطر ضخامت بالایی که این لوله‌ها دارند، از آن‌ها در پروژه‌های بزرگ یا لوله‌های انتقال مایعات شهری استفاده می‌شود. این لوله‌ها بسیار محکم و مقاوم هستند، و در برابر فشار و دما مقاومت می‌کنند. ضمن اینکه قابلیت تطبیق‌پذیری لوله‌های گوشتدار با هر شرایط دمایی آن را برای استفاده در محیط‌های مرطوب نیز مناسب کرده است.

استاندارد لوله گوشتدار

در لوله‌های بدون درز، استاندارد جهانی ASTM به عنوان استاندارد مرجع است که کاربرد لوله‌های بدون درز را نشان می‌دهد. بیش از 12000 استاندارد برای لوله‌های فلزی وجود دارد که حدود 100 مورد آن مربوط به لوله مانیسمان، لوله درزدار و اتصالات فلزی و … است. در واقع برای شناخت آلیاژ سازنده لوله فولادی، استاندارد ASTM به کار می‌رود. برای مثال برای لوله مانیسمان، استاندارد ASTM A106 به کار می‌رود.

تشخیص لوله گوشتدار صنعتی

برای اینکه یک لوله گوشتدار صنعتی را تشخیص دهید، در نظر داشته باشید که ضخامت متفاوتی از چند میلی‌متر تا چند سانتی‌متر از این لوله‌ها می‌بینید. این لوله‌ها بدون درز هستند و برای تولیدشان فرایندی مشابه لوله مانیسمان به کار می‌رود. این نوع لوله‌ها بر اساس سایز و ضخامت‌شان نام‌گذاری می‌شوند. مثلاً لوله‌هایی که ضخامت 10 یا 20 میلی‌متر دارند، به عنوان لوله ضخیم‌دار گوشتی 10 یا 20 میل شناخته می‌شود. برای شناخت ضخامت تقریبی لوله کافیست قطر بیرونی را از قطر درونی لوله کم کنید تا ضخامت تقریبی آن به دست بیاید. برای شناخت دقیق‌تر این لوله‌ها می‌توانید با متخصصان لوله آنلاین تماس بگیرید.

تفاوت لوله گوشتدار و لوله گالوانیزه

زمانی که می‌خواهید تفاوت این دو لوله را با هم بررسی کنید، در نظر داشته باشید که:

  • اولین تفاوت این دو لوله را می‌توانید از میزان ضخامت جداره، فرایند تولید آن‌ها ببینید. لوله‌هایی که دارای ضخامت بالا هستند، به واسطه فناوری نورد گرم ساخته می‌شود.
  • در حالی که اگر مراحل ساخت یک لوله گالوانیزه را دیده باشید، احتمالاً بدانید که لوله‌های گالوانیزه از طریق روش‌های سرد و گرم و به واسطه الکترولیز نمک‌های روی ساخته می‌شود.
  • یکی از عناصر اساسی در تولید و ساخت لوله گوشتدار صنعتی، ماده شمش فولادی است. به همین دلیل است که این لوله‌ها در برابر انواع فشار و حرارت بالا مقاومت زیادی دارند؛ در نتیجه به خوبی از پس کاربرد در پروژه‌های بزرگ صنعتی و کارخانجات، صنعت ماشین‌سازی و … برمی‌آیند.
  • این در حالی است که لوله‌های گالوانیزه اغلب برای مصارف خانگی، سیستم‌های تهویه، تخلیه چاه و … کاربرد دارد. این نوع لوله‌ها به دو دسته لوله گالوانیزه فولادی و آهنی تقسیم می‌شود. لوله‌های فولادی از فولاد نرم ساخته شده و در برابر مواد اسیدی مقاوم است. لوله‌های گالوانیزه آهنی نیز از آهن سفید نورد ساخته شده که سبک‌تر است.

لوله فولادی برق گالوانیزه


عناصر تاثیرگذار در تولید لوله گوشتدار

در تولید لوله گوشتدار از عنصر نیکل استفاده شده که باعث می‌شود مقاومت این لوله‌ها بیشتر شده و سخت‌تر باشند. علاوه بر نیکل، کروم نیز مقاومت لوله را در برابر خوردگی بالا می‌برد و آن را برای استفاده در فشار و دمای بالا آماده می‌کند. مولیبدن عنصر دیگری است که باعث افزایش سختی لوله می‌شود که در ساخت لوله‌های گوشتدار به کار می‌رود. در نظر داشته باشید این لوله‌ها به خاطر داشتن منگنز نباید با گوگرد ترکیب شوند، چرا که خصوصیات لوله را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

با هم به بررسی لوله گوشتدار و اجزای آن پرداختیم. تفاوت آن را با لوله گالوانیزه بررسی کردیم و عناصر تأثیرگذار در تولید لوله گوشتدار را دانستیم. در صورتی که نیاز به راهنمایی و مشاوره برای انتخاب انواع لوله دارید، کارشناسان لوله آنلاین مشتاق پاسخگویی به شما عزیزان هستند. شما چه ویژگی منحصربه‌فردی از لوله‌های گوشتدار می‌شناسید که در اینجا به آن اشاره نشده است؟

فیسبوک
تلگرام
واتساپ
ایمیل
لینکدین
توییتر

جدیدترین مطالب وبلاگ

اینستاگرام

تلگرام

واتس اپ

ایتا

جدیدترین محصولات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لـــــوله آنـــــلاین