021-91017374

با ما در تماس باشید

عوامل موثر در افزایش طول عمر مفید لوله های کاروگیت

فهرست مطالب

در سال‌های اخیر، پژوهش‌های زیادی در رابطه با عمر مفید سیستم‌ هایی که در آنها از لوله کاروگیت استفاده شده انجام شده است. آخرین پژوهش‌ها ادعا می‌کنند که این سیستم‌ها تا ۱۰۰ سال عمر مفید دارند. مبنای این ادعا روش‌های پذیرفته شده مورد استفاده در صنایع لوله‌های پلاستیکی است که بر اساس شرایط جغرافیایی و نصب لوله‌های زیرزمینی اصلاح شده‌اند. در این مطلب درباره عوامل موثر بر عمر مفید لوله کاروگیت سخن خواهیم گفت.

عوامل موثر در افزایش طول عمر مفید لوله های کاروگیت کدامند؟

۱) شرایط محیط عملیات (دما و فشار)

معمولاً، حداقل قدرت مطلوب لوله (MRS) برای دمای اسمی مشخصی (مثلاً، ۲۰ درجه سانتی‌گراد) تعیین می‌شود. در بسیاری از سیستم‌های زیرزمینی، به خصوص در اروپا، دمای محل عملیات بسیار کمتر است (به طور معمول، ۷ تا ۱۰ درجه سانتی‌گراد). بنابراین، از آنجایی که دمای محیط عملیات بسیار کمتر از دمایی است که برای حداقل قدرت آن تعیین شده است، قدرت لوله به میزان قابل‌توجهی از عدد MRS بالاتر خواهد بود. به این ترتیب، عمر مفید لوله کاروگیت، به لحاظ نظری، بسیار بیشتر از مقدار مورد انتظار در مرحله طراحی خواهد بود. به همین ترتیب، اگر دمای محیط از دمای مورد نظر در MRS بیشتر است، برای بالا بردن عمر مفید لوله باید آن را کاهش داد یا در صورت امکان، محل لوله‌گذاری را به جایی دور از منابع گرما منتقل کرد.

2) تولید لوله کاروگیت

مواد به کاررفته در لوله میزان مقاومت آن را در برابر شکست، خوردگی و فرسودگی تعیین می‌کنند. برای بالا بردن عمر مفید لوله کاروگیت باید با توجه به کاربرد لوله از موادی استفاده کرد که مقاومت شیمیایی مناسبی در برابر موادی که از طریق لوله انتقال می‌یابد (یعنی، گاز، آب، نفت و غیره) داشته باشند.

۳) فشار بیرونی (ترافیک، تراز آب زیرزمینی بالا و غیره)

این عامل به موقعیت جغرافیایی و نوع سیستم لوله‌گذاری وابسته است. هنگام طراحی باید فشار بیرونی را به گونه‌ای در محاسبات در نظر گرفت که طول عمر مفید لوله کاروگیت مورد استفاده به بالاترین میزان خود برسد.

۴) عوامل شیمیایی محیط بیرونی

به جز ماده‌ای که توسط سیستم لوله‌گذاری منتقل می‌شود، عوامل شیمیایی موجود در محیط، که عمده آنها در خاک اطراف سیستم هستند، بر عمر مفید لوله کاروگیت اثر می‌گذارند. علاوه بر آلودگی‌ها و مواد شیمیایی موجود در خاک، باید توجه داشت که لوله در فاصله مناسبی از پمپ‌ بنزین‌ ها یا هر منبعی که ممکن است هنگام نشتی برای مدت طولانی آلودگی زیادی وارد خاک کند کار گذاشته شود.

۵) شرایط و روش‌های نصب لوله کاروگیت 

نحوه نصب و اتصالات بر عمر مفید لوله کاروگیت تأثیر زیادی دارند. برای انتخاب روش نصب باید به عوامل محیطی و کاربرد سیستم لوله‌گذاری توجه داشت. ابعاد کانال لوله‌گذاری، بسترسازی، نحوه اتصال لوله‌ها، نحوه فشرده‌سازی خاک، ایجاد فشار ثابت در اطراف لوله و پشت‌بندسازی نکاتی است که برای عمر مفید حداکثری لوله باید به آنها توجه داشت. برخی استانداردها نیز دستورالعمل‌هایی برای نحوه نصب و کارگذاری سیستم لوله‌کشی بر مبنای کاربرد ارائه داده‌اند که می‌توان به آنها مراجعه کرد. در نصب استفاده از خاک نرم در اطراف لوله  بسیار اهمیت دارد چرا که بودن سنگ و نخاله روی لوله آسیب زیادی به لوله می زند.

برای آگاهی از قیمت لوله کاروگیت کلیک کنید

فیسبوک
تلگرام
واتساپ
ایمیل
لینکدین
توییتر

جدیدترین مطالب وبلاگ

اینستاگرام

تلگرام

واتس اپ

ایتا

جدیدترین محصولات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لـــــوله آنـــــلاین