021-91017374

با ما در تماس باشید

انواع روش های جوش دادن و اتصال لوله های کاروگیت

فهرست مطالب

لوله‌های کاروگیت پلی اتیلن، لوله‌های فاضلابی هستند که برای هدایت آب‌های سطحی و فاضلاب‌های شهری مورد استفاده قرار می‌گیرند. همانند لوله‌های فولادی، استیل، چدن و دیگر لوله‌ها، لوله‌های کاروگیت نیز نیاز به اتصال به هم دارند. برای اتصال لوله‌‌های کاروگیت به هم روش‌های متفاوتی وجود دارد. در روش‌های امروزی، اتصال لوله‌های کاروگیت و پلی اتیلن، بر اساس در نظر گرفتن شرایط فشار داخلی و خارجی لوله، نوع آب‌بندی لوله‌ها و میزان مقاومت آن‌ها در برابر فشارهای طولی و عرضی تعیین می‌شود؛ شرایط نصب و حمل و تولید کارخانه نیز مؤثر است.

انواع روش‌های اتصال لوله کاروگیت

نحوه اتصال لوله کاروگیت (لوله پلی اتیلن فاضلابی) دارای چند روش متفاوت است. همانطور که می‌دانید این لوله‌ها انواع مختلفی دارند که در ابعاد و انداز‌ه‌های متفاوت تولید می‌شوند. معمولاً به صورت تکی هم مورد استفاده قرار نمی‌گیرند و تعدادی از آن‌ها در کنار هم کاربرد دارند. این لوله‌ها بایستی به شیوه درست به هم متصل شوند. بعد از اتصال صحیح، لوله‌ها برای انتقال مایعات آماده می‌شوند. اینجاست که اتصال صحیح این لوله‌ها اهمیت زیادی پیدا می‌کند. چرا که اتصال نادرست آن می‌تواند سبب خسارت‌های مالی و جانی بسیار شوند. با وجود روش‌های جدیدی که برای اتصال لوله کاروگیت معرفی شده، همچنان در بسیاری از موارد روش‌های قدیمی مورد استفاده قرار می‌گیرند. انواع روش‌ اتصال لوله کاروگیت شامل موارد زیر است:

روش جوش لوله کاروگیت لب به لب

این روش که به آن اتصال حرارتی هم می‌گویند، دو سر لوله کاروگیت را به صورت همزمان با حرارت بالا، کنار یکدیگر قرار می‌دهند که باعث می‌شود لوله‌ها در دمای حدود  210 درجه سانتی‌گراد نرم شوند. زمانی که لوله‌ها نرم شوند، اتصال آن‌ها به سادگی انجام می‌شود.

روش جوش الکتروفیوژن

روش دیگر نحوه اتصال لوله کاروگیت، روش جوش الکتروفیوژن است. این روش نیز نسبت به روش‌های قدیمی، مزیت‌های بیشتری دارد. در این حالت، لوله‌ها به روش ایمن‌تری به هم متصل گردیده و از خاصیت ترموپلاستیک استفاده می‌شود. از آن جایی که پلی اتیلن نوعی ترموپلاستیک است، در اثر حرارت نرم می‌شود. به این ترتیب، زمانی که لوله‌ها بر اثر حرارت نرم شوند، به راحتی به هم متصل می‌شوند. اما شیوه حرارت دادن در این روش متفاوت از روش لب به لب است. از آن جایی که سرعت عملیات در جوش الکتروفیوژن بالاتر است، در پروژه‌های عمرانی بزرگ، این روش مناسب‌تر از جوش لب به لب است.

روش جوش اکستروژن

این روش، برای اتصال لوله‌های پلی اتیلن دو جداره فاضلابی یا لوله‌های کاروگیتی که بیشتر از 80 سانتی‌متر دارند، استفاده می‌شود. در این روش، لبه‌های دولایه لوله کاروگیت با دستگاه حرارت دیده و سپس با دستگاه اکسترودر، کلیه مواد مذاب پلی اتیلن به دو لبه لوله تزریق می‌شود. تزریق این مواد باعث اتصال لبه‌ها به هم می‌شود. در این زمینه، تخصص و مهارت کسی که این کار را انجام می‌دهد، اهمیت زیادی دارد.

روش اتصال با کوپلینگ فشاری یا اتصالات مکانیکی

نوع دیگری از لوله‌های کاروگیت، با قابلیت اتصال مکانیکی تولید می‌شود که می‌تواند سرعت نصب و اجرا را در پروژه بالا ببرد. این لوله‌ها همراه با شاخه‌های شش متری سوکت‌دار یا با کوپلر سرخود به بازار عرضه می‌شوند. در اتصال لوله‌ها به روش مکانیکی، اتصالات به صورت نر و مادگی تولید می‌شوند.

بهترین روش جوش دادن لوله کاروگیت

از بین روش‌هایی که برایتان گفتیم، اتصال مکانیکی لوله‌ها یکی از پرطرفدارترین روش‌های اتصال است. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این روش در اتصال لوله‌های کاروگیت، سهولت در اجرای روش اتصال است. در روش‌های دیگر اتصال لوله‌های کاروگیت، بایستی با ذوب لوله‌ها همراه باشد که کار سخت و پیچیده‌ای است. در حالی که در اتصال مکانیکی نیازی به ذوب لوله‌ها وجود ندارد. لوله‌های کاروگیت کوپلردار در بازار برای اتصال به همین روش عرضه شده و استاندارد طول این لوله‌ها 6 متر است.

نکات مهم در نحوه اتصال لوله کاروگیت

در اتصال لوله‌های کاروگیت پارامترهای زیادی دخیل هستند. با در نظر گرفتن این پارامترها، شیوه اتصال تعریف می‌شود. یکی از پارامترهای مهم هم در تعیین شیوه اتصال، فشار است. مقدار فشار وارده به لوله‌های پلی اتیلنی، اهمیت زیادی دارد. منظور از این فشار، هم فشار داخلی و هم فشار خارجی است. فشار داخلی، در اثر ماده جریان یافته در لوله و فشار خارجی، در اثر فشار خاک و وزنی هست که به لوله وارد می‌شود. در تعیین فشار، بایستی حداکثر مقدار فشار محاسبه شود. علاوه بر میزان فشار، مقاومت و استحکام لوله‌ها نیز مهم است. با در نظر گرفتن تمامی این موارد، متخصصان بهترین روش را برای اتصال لوله‌های کاروگیت انتخاب می‌کنند.

با هم روش‌های اتصال لوله کاروگیت را بررسی کردیم. مهم‌ترین و بهترین روش جوش دادن را فهمیدیم و نکات مهم این کار را مرور کردیم. شما از چه روشی برای اتصال لوله‌های کاروگیت استفاده می‌کنید؟

فیسبوک
تلگرام
واتساپ
ایمیل
لینکدین
توییتر

جدیدترین مطالب وبلاگ

اینستاگرام

تلگرام

واتس اپ

ایتا

جدیدترین محصولات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لـــــوله آنـــــلاین