021-91017374

با ما در تماس باشید

استفاده از لوله های کاروگیت در سیستم‌ زهکشی زیرزمینی

فهرست مطالب

در این مقاله قصد داریم به مزایای لوله کاروگیت برای استفاده در سیستم های زهکشی زیر زمینی بپردازیم. سیستم زهکشی زیرزمینی یک شبکه لوله‌کشی است که برای خارج کردن آب از مناطقی که آب‌های سطحی یا زیرزمینی در آنها جمع شده است استفاده می‌شود. برای جمع‌آوری آب‌های سطحی می‌توان ورودی سطحی یا حوضچه آبگیر درست کرد. آب‌های زیرزمینی را نیز می‌توان از طریق منافذ به داخل لوله کشید. هم آب‌های سطحی و هم آب‌های زیرزمینی جمع‌آوری شده را می‌توان درون مجرای خروجی مناسبی مانند فاضلاب سطحی، چشمه یا رودخانه تخلیه کرد. فاکتورهای زیادی در اثربخشی سیستم زهکشی زیرزمینی موثرند.


بیشتر بخوانید : زهکشی چیست


مزایای لوله‌ کاروگیت برای استفاده در سیستم‌های زهکشی زیرزمینی به چه صورت است؟

1- انواع لوله کاروگیت
نیازمندی‌ های سیستم‌ های زهکشی زیرزمینی تنوع زیادی دارند و حتی ممکن است آنچه در یک قسمت از سیستم لوله‌کشی مورد نیاز است با قسمت دیگر متفاوت باشد. تولید کنندگان لوله کاروگیت لوله‌هایی با قطرهای ۵۰ تا ۱۵۰۰ میلی‌متر، با دیواره داخلی صیقلی و بدون آن، منافذ ورودی آب و پوشش ژئوتکستایل و همچنین خط کاملی از اتصالات و قطعات جانبی مختلف تولید می‌کنند تا هر نوع پیکربندی را پوشش دهند. بیشتر لوله‌های تولیدی با انواع ساختارهای ورودی سازگارند.

2- تحمل ترافیک در وضعیت‌های با کمترین پوشش
در جاهایی که ترافیک (در صورت وجود) مثل اتوبان ها و جاده ها و مسیر های پر رفت و آمد فشار زیادی وارد می‌کند، سیستم‌ های زهکشی زیرزمینی معمولاً نسبتاً نزدیک به سطح خاک کار گذاشته می‌شوند. لوله کاروگیت با قطر ۱۲۰۰ میلی‌متر (و کوچکتر) با ۳۰ سانتی‌متر پوشش، و لوله‌های با قطر بیشتر با ۶۰ سانتی‌متر پوشش قادرند می‌تواند بارهای استاندارد A.A.S.H.T.O HS-25 را تحمل کنند.

3- تحمل دفن عمیق
دفن عمیق در سیستم‌ های زهکشی زیرزمینی معمول نیست اما مواردی هستند که در آنها لوله لازم است بار خاک زیادی را تحمل کند مثلا لوله تا عمق 3 متر زیر زمین . تعیین عمقی که سیستم لوله‌کشی باید در آن کار گذاشته شود به عوامل مختلفی، از جمله خاک منطقه، میزان آبی که باید جمع‌آوری شود و کاربرد سطح زمین بالای سیستم لوله‌کشی بستگی دارد. به عنوان مثال، اگر سطح زمین برای کاربری ورزشی یا تفریحی آماده شده باشد، خارج کردن سریع آب باران از آن اهمیت پیدا می‌کند و بنابراین لوله‌ باید در عمق کمتر کار گذاشته شود. لوله کاروگیت، با خاک‌ریزی مناسب، می‌تواند فشار خاکی تا ۶ متر را تحمل کند.

4- مقاومت در برابر خوردگی ناشی از مواد شیمیایی
رایج‌ترین کاربرد سیستم‌های زهکشی زیرزمینی در زمین‌های کشاورزی و برای خارج کردن آب اضافی ناشی از آبیاری یا بارندگی است تا کیفیت خاک حفظ شود. به علاوه، گاهی خاک برخی اراضی کشاورزی، به علل متفاوت، شور یا قلیایی می‌شود. در چنین حالتی لازم است املاح مضر برای خاک و گیاه با آبشویی از آن خارج شود. این آب که حاوی مواد شیمیایی مختلفی است وارد لوله‌های سیستم زهکشی زیرزمینی می‌شود. در اینجا مقاومت شیمیایی لوله کاروگیت اهمیت زیادی پیدا می‌کند، چرا که لوله‌های سیمانی یا آهنی به سادگی در برخورد با مواد شیمیایی دچار خوردگی و کاهش عمر می‌شوند.

5- هزینه کم نصب لوله کاروگیت
سبکی لوله کاروگیت، حمل و نقل آن را آسان و کم‌ هزینه می‌کند. به علاوه، تنوع محصولات و قطعات همراه این نوع لوله باعث می‌شود هزینه نیروی انسانی کمتری برای نصب و کارگذاری سیستم زهکشی زیرزمینی صرف شود.

فیسبوک
تلگرام
واتساپ
ایمیل
لینکدین
توییتر

جدیدترین مطالب وبلاگ

اینستاگرام

تلگرام

واتس اپ

ایتا

جدیدترین محصولات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لـــــوله آنـــــلاین