021-91017374

با ما در تماس باشید

لوله مبلی یا لوله سبک چیست و چه کاربردی دارد؟

فهرست مطالب

امروزه در صنایع، کاربرد لوله‌‌های مقاوم اما سبک وزن بیش از پیش به چشم می‌آید؛ لوله مبلی یا لوله سبک هم در دسته همین لوله‌های سبک اما مقاوم قرار می‌گیرد که بسیار کاربردی است. در این مقاله قصد داریم به شما بگوییم که لوله مبلی چیست و چه کاربردی در صنایع مختلف دارد. در ادامه همراه ما باشید.

لوله مبلی یا سبک چیست؟

لوله‌هایی که از ورق روغنی و با نورد سرد تولید می‎شوند، لوله مبلی یا سبک نام دارند؛ استفاده از این لوله و دیگر لوله‌های سبک اما مقاوم در صنعت فولاد روز به روز در حال گسترش است.

از لوله‌های مبلی یا سبک به دلیل اینکه وزن سبکی دارند و مقاوم هستند، در صنایع مختلفی مانند خودروسازی، کانتینر، لوازم خانگی و… استفاده می‌شود. البته همانطور که گفته شد، استفاده از این لوله‌ها روز به روز گسترش پیدا می‌کند و به صنایع دیگر هم راه می‌یابد.

لوله‌ مبلی یا سبک به لوله روغنی هم معروف است. دلیل اینکه به این لوله‌ها لوله روغنی هم می‌گویند، استفاده از ورق روغنی در فرآیند ساخت لوله‌های مبلی است. نورد سرد باعث می‌شود که لوله‌های مبلی ویژگی‌های خاصی داشته باشند.

به دلیل سبک بودن وزن لوله مبلی این لوله در دسته لوله فلزی سبک وزن قرار می‌گیرد. توجه داشته باشید که پروفیل سبک هم همان پروفیل مبلی است.

انواع لوله مبلی

با توجه به اینکه این لوله‌ها انواع مختلفی دارند، شاید برای شما هم این سوال پیش بیاید که انواع لوله مبلی چیست و هرکدام از آن‌ها برای چه کاری مناسب هستند؛ در ادامه به این سوال جواب خواهیم داد.

به طور کلی، لوله مبلی دو نوع دارد؛ لوله مبلی بدون درز و لوله مبلی درزدار این دو نوع هستند که هر کدام از این دو نوع، ویژگی‌ مخصوص به خود را دارند.

لوله سبک بدون درز معمولا با دیواره‌هایی که ضخامت کمتری دارند و سبک‌‌تر هستند در بازار وجود دارند؛ در صورتی که به لوله روغنی سبک‌ وزن‌تر نیاز دارید، بهتر است این نوع از لوله‌های سبک یا مبلی را خریداری کنید.

لوله سبک درزدار هم نوع دیگری از لوله فولادی مبلی است که در بازار وجود دارد؛ لوله‌ مبلی درزدار نسبت به نوع بدون درز از وزن سنگین‌تری برخوردار است و ثبات بیشتری دارد. جنس این نوع لوله مبلی خشک است.

مشخصات فنی لوله مبلی

در ادامه قصد داریم به سوال مشخصات فنی و ویژگی‌های لوله مبلی چیست پاسخ دهیم؛ همانطور که می‌دانید، این نوع لوله ‎ها ویژگی‌های زیادی دارند. طول لوله مبلی نسبت به اکثر لوله‌های دیگر کمتر است و به همین دلیل از آن در مواقعی که نیاز به لوله‌هایی با ضخامت پایین‌تر باشد، استفاده می‌شود.

با توجه به روش ساختی که نوع درزدار لوله مبلی یا سبک دارد، مقاومت و کشش لوله مبلی افزایش پیدا می‌کند و در نتیجه لوله تحمل وزن بیشتری خواهد داشت.

لوله‌های مبلی قابلیت آبکاری و کروم‌ کاری را هم دارند؛ این کار برای بیشتر شدن مقاومت لوله در برابر رطوبت انجام می‌شود. این لوله‌ها ظاهر نسبتا زیبایی دارند و شما می‌توانید با جستجوی عبارت عکس لوله مبلی آبکاری شده یا دیگر لوله‌های مبلی، به زیبایی آن‌ها پی ببرید. زیبایی این لوله‌ها به ویژه لوله مبلی درزدار باعث شده است که آن‌ها کاربرد تزئینی نیز داشته باشند.

انعطاف‌پذیری و جوش‌پذیری بالا را هم می‌توان جزء مشخصات و ویژگی‌های مثبت لوله‌ مبلی دانست؛ این لوله‌ها در محیط‌های مرطوب از خود مقاومت بالایی نشان می‌دهند و یکی از دلایل عمر زیاد لوله‌های مبلی یا سبک هم همین مورد است.

کاربرد لوله مبلی

در صورتی که با این لوله‌ها آشنا باشید، به احتمال زیاد برایتان این سوال پیش می‌آید که کاربرد لوله مبلی چیست و در چه صنایعی از آن استفاده می‌شود؛ در ادامه به این سوال پاسخ خواهیم داد.
همانطور که در بالا هم گفته شد، لوله مبلی یا سبک کاربردهای زیادی در صنایع مخلتف دارد. برای مثال، از این لوله‌ها برای ساخت پایه مبلمان، صندلی و میز استفاده می‌شود. به این نوع لوله‌ها، لوله پایه مبلی هم گفته می‌شود.

اما صنایع دیگری مانند اتومبیل‌سازی، هواپیما‌سازی، لوازم‌خانگی، دوچرخه‌سازی، ساخت لوله‌های گلخانه، کانتینر، ساخت اگزوز و… هم از لوله‌ مبلی یا سبک در برخی بخش‌ها استفاده می‌کنند. مواردی که گفته شد، تماما مصارف لوله مبلی صنعتی هستند و در این بخش‌ها از لوله مبلی استفاده می‌شود.

مزایای لوله مبلی

  • لوله مبلی به دلیل ویژگی‌هایش، مزایای زیادی دارد. در ادامه به سوال مزایای لوله مبلی چیست پاسخ خواهیم داد.
  • یکی از مزایای این لوله‌ها، مقاومت آن‌ها در برابر حرارت است. در شرایطی که باید از لوله مقاوم به حرارت استفاده کنید، لوله مبلی یا سبک گزینه مناسبی برایتان خواهد بود.
  • یکی دیگر از مزایای استفاده از لوله سبک، امکان آبکاری شدن آن‌ است. این امکان باعث می‌شود که لوله‌های مبلی در برابر رطوبت و خوردگی مقاومت زیادی از خود نشان دهند.
  • به راحتی جوش خوردن لوله‌های مبلی یا سبک هم باعث می‌شود که ساخت تجهیزات و قطعات با استفاده از این لوله‌ها در مدت زمان سریع‌تری انجام شود.
  • یکی دیگر از مزایای استفاده از لوله‌های سبک یا مبلی، مربوط به جنبه تزئینی آن است. در واقع به دلیل اینکه ظاهر این لوله‌ها براق و شفاف است، می‌توان از آن‌ها برای کارهای تزئینی هم استفاده کرد.
  • این لوله‌ها با وزن و ضخامت‌های مختلفی در بازار وجود دارند؛ شما می‌توانید با یک جستجوی ساده در اینترنت، جدول وزن لوله مبلی را مشاهده کنید و وزن‌های مخلتف آن را ببینید.

شما برای خرید لوله مبلی یا سبک می‌توانید به سایت لوله آنلاین مراجعه کنید و اتصالات لوله مبلی را با مناسب‌ترین قیمت و بالاترین کیفیت خریداری کنید.

سوالات متداول در مورد لوله مبلی یا سبک

لوله مبلی چه تفاوتی با لوله معمولی دارد؟

طول لوله مبلی نسبت به اکثر لوله‌ها کمتر است. معمولا ورق‌های روغنی که برای ساخت لوله مبلی از آن‌ها استفاده می‌شود، ضخامتی بین 0.7 تا 1.8 میلی‌متر دارند و همین موجب رقم زدن تفاوت‌های میان لوله مبلی یا سبک با دیگر لوله‌ها شده است.

آیا استفاده از لوله مبلی یا سبک اقتصادی است؟

با توجه به ویژگی‌ و کاربردهایی که این لوله دارد، استفاده از لوله مبلی یا سبک برای بسیاری از صنایع اقتصادی خواهد بود.

فیسبوک
تلگرام
واتساپ
ایمیل
لینکدین
توییتر

جدیدترین مطالب وبلاگ

اینستاگرام

تلگرام

واتس اپ

ایتا

جدیدترین محصولات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لـــــوله آنـــــلاین