021-91017374

با ما در تماس باشید

معرفی کامل نایلون کشاورزی، انواع و کاربرد های آن

فهرست مطالب

با پیشرفت علم و فناوری، اکثر صنعت‌ها پیشرفت چشمگیری پیدا کردند و توانستند با ابزارهای جدید، دستاوردهای بسیار خوبی کسب کنند. یکی از صنعت‌های بسیار مهم که در سال‌های اخیر با استفاده از ابزارهای جدید توانست تغییروتحول زیادی ایجاد کند، صنعت کشاورزی است. درگذشته، کشاورزان برای اینکه از آسیب‌دیدن محصولات خود جلوگیری کنند، باید استرس زیای را تحمل می‌کردند؛ اما با استفاده از ابزارهای جدید از جمله نایلون کشاورزی، توانستند به‌راحتی این استرس را از بین ببرند. این نایلون‌ها به دلیل خصوصیات و ویژگی‌های خاصی که دارند، به‌خوبی از محصولات کشاورزی محافظت کرده و مانع از آسیب‌دیدن آنها در شرایط مختلف آب‌وهوایی شدند.

کسانی که در صنعت کشاورزی فعالیت می‌کنند، باید با انواع این نایلون‌ها و ویژگی‌های آنها آشنا شوند تا با اطلاعات بهتری خرید آنها را انجام داده و از محصولات خود محافظت کنند. در این مقاله به طور کامل اطلاعاتی در مورد این نوع از نایلون کسب می‌کنید و با ویژگی، مزایا، کاربرد و انواع آنها آشنا خواهید شد.

نایلون کشاورزی چیست؟

نایلون کشاورزی که به اسم نایلون عریض هم شناخته می‌شود، یکی از بهترین و کاربردی‌ترین ابزارهای صنعت کشاورزی است که بر پایه پلی‌اتیلن ساخته شده است. معمولاً کشاورزها برای کاهش ضایعات و افزایش میزان بهره‌وری محصولات، از این نوع نایلون استفاده می‌کنند. این ابزار بسیار کاربردی، حدود 20 سال پیش برای اولین‌بار به وجود آمد تا دیگر افراد دغدغه آسیب‌دیدن محصولات خود را نداشته باشند.

درواقع این محصول، یک نایلون شفاف و عریض است که شفاف‌بودن آن باعث رسیدن نور به گیاهان داخل و ضخیم بودن آب باعث محافظت از محصولات در برابر تغییرات ناگهانی آب‌وهوایی می‌شود. این نایلون، انواع مختلفی دارد و هرکدام از آنها برای مکان مشخصی استفاده می‌شوند. به همین دلیل است که کشاورزها باید با تمام آنها آشنا بوده و بر اساس نیاز خود بهترین گزینه را خریداری کنند.

آشنایی با تاریخچه استفاده از نایلون کشاورزی

کشاورزان در گذشته با مشکلات زیادی مانند فاسدشدن محصولات و از بین رفتن تولیدات خود، با قرار گرفتن در شرایط محیطی مختلف روبرو می‌شدند. اما بعد‌ها این مشکل برطرف شد و با تولید نایلون مخصوص کشاورزی توانستند به موفقیت کوچکی دست یابند. بعد از مدتی استفاده از این نایلون‌ها مشکلات دیگری چون بی‌کیفیت بودن، پارگی یا کوتاه بودن پلاستیک‌ها به وجود آمد. در حال حاضر انواع مختلفی از نایلون‌های چند لایه تولید شده است که مشکلات قبلی را نداشته و باعث بالا بردن راندمان کاری و کاهش هزینه‌های اضافی کشاورزان می‌شود.

انواع نایلون کشاورزی

انواع مختلفی از این محصول وجود دارند که آشنایی با هرکدام از آنها، باعث می‌شود که افراد بهترین و مناسب‌ترین گزینه را انتخاب کنند. مهم‌ترین و اصلی‌ترین نوع نایلون کشاورزی عبارت‌اند از:

نایلون گلخانه‌ای

یکی از مهم‌ترین و پرفروش‌ترین نایلون‌های مخصوص کشاورزی، نایلون گلخانه است. از این نوع از نایلون‌ها برای پوشش اسکلت و محیط گلخانه استفاده می‌کنند. سطح شفاف آن باعث می‌شود که گیاهان عملیات فتوسنتز را بهتر انجام دهند.

همچنین لازم به ذکر است که این نایلون، شرایط مناسب و بدون تنشی را برای گیاهان فراهم می‌کند و در برابر بارش باران، برف و باد بسیار مقاوم هستند. این ویژگی‌های عالی باعث شده است که  گیاهان در بهترین حالت به رشد و پرورش خود ادامه دهند.

نایلون مالچ

نایلون مالچ یکی دیگر از انواع نایلون عریض کشاورزی، است. از این نوع محصول، برای کشت سبزیجات و صیفی‌جات استفاده می‌شود. با خرید این نوع از نایلون‌ها برای زمین‌های کشاورزی، عملکرد خاک بهتر و رشد محصولات، سریع‌تر خواهد شد. از دیگر مزایای این نوع از نایلون‌ها، می‌توان به محافظت از ریشه گیاهان در برابر عوامل مخربی مانند باران‌های اسیدی، نفوذ حشرات، تگرگ، برف، طوفان و… اشاره کرد.

نایلون سیلو

نایلون سیلویی که به آن نایلون بسته‌بندی علوفه هم گفته می‌شود، یکی دیگر از انواع نایلون‌های مخصوص کشاورزی است که از آن برای ذخیره‌سازی و حفظ سیلوها استفاده می‌شود. با استفاده از این نایلون‌ها، می‌توان علوفه را برای مدت‌زمان طولانی نگهداری کرد و از آن در برابر عواملی مانند میکروب، آفات و نور خورشید محافظت کرد.

نایلون ضد عفونی ‌کننده

کسانی که می‌خواهند به‌صورت اصولی تولید محصولات کشاورزی را انجام دهند، باید از این نوع نایلون، استفاده کنند. همان‌طور که از اسم این محصول مشخص است، استفاده از آن باعث محافظت از خاک و در نهایت بالارفتن کیفیت محصولات می‌شود. از دیگر مزایای این نایلون ضد عفوی کننده، می‌توان به کاهش تابش مستقیم نور خورشید و جلوگیری از اتلاف مواد شیمیایی اشاره کرد.

انواع افزودنی‌ های نایلون کشاورزی

در ترکیبات نایلون مخصوص کشاورزی توانایی اضافه کردن ۵ تا ۱۰ درصد از مواد افزودنی، مانند آنتی یو وی را داریم. این افزودنی‌ها با توجه به شرایط محیطی مختلف تقسیم می‌شوند. از انواع این افزودنی‌ها می‌توان به افزودنی مادون قرمز، آنتی ویروس، ضد مه، آنتی یو وی، الکتریسیته ساکن وهمچنین افزودنی EVA اشاره کرد.

ویژگی ‌های نایلون کشاورزی

اگر نایلون مخصوص کشاورزی یا نایلون عریض در بهترین کیفیت تولید شده باشد، قطعاً به عملکرد خاک و تولید محصولات بهتر کمک شایانی خواهد کرد. این نایلون، ویژگی‌های خاص و منحصربه‌فردی دارد که همین امر محبوبیت و کاربرد آن را بیش از پیش کرده است. از جمله مهم‌ترین و برجسته‌ترین ویژگی‌های نایلون کشاورزی ، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مقاومت در برابر اشعه ماورا بنفش

یکی از ویژگی‌های بسیار علی نایلون مخصوص کشاورزی این است که در برابر اشعه ماورا بنفش بسیار مقاوم است. معمولاً این اشعه باعث آسیب رساندن به گیاهان می‌شود، به همین دلیل کشاورزان برای جلوگیری از این اتفاق، با استفاده از نایلون عریض، از گیاهان محافظت می‌کنند.

قابلیت جذب اشعه مادون ‌قرمز

یکی از خاصیت‌های اشعه مادون‌قرمز، توانایی تولید گرما است. ازآنجایی‌که نایلون کشاورزی قابلیت جذب این اشعه را دارد، پس با استفاده از آن می‌توانند گرما را در محیط نگه دارند.

قابلیت ضد الکتریسیته

یکی از مهم‌ترین ویژگی نایلون کشاورزی این است که خاصیت ضد الکتریکی دارد. همین امر باعث شده است که از نشستن گردوغبار روی محصولات جلوگیری شود و حتی بخار آب  موجود روی سقف‌ها را هم از بین ببرد.

کاربرد های نایلون کشاورزی

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که نایلون مخصوص کشاورزی، فقط در صنعت کشاورزی کاربرد دارند. اما بهتر است بدانید که این دسته از افراد در اشتباه بزرگی به سر می‌برند. از این نایلون‌ها در مکان‌های دیگری هم استفاده می‌شود که از جمله مهم‌ترین آنها، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده از نایلون در صنعت ساختمان‌سازی برای پوشش بتون و جلوگیری از ورود سرما و همچنین خروج گرما
  • خرید این نوع از نایلون، برای دامداری‌ها به‌منظور عایق کردن و ثابت نگه‌داشتن دمای محیط
  • استفاده از نایلون عریض در باربری‌ها جهت پوشش انباری‌ها و محافظت از وسایل در برابر آب، هوا، گردوخاک و…
  • استفاده از نایلون برای سقف گلخانه‌ها و رساندن نور به محیط گلخانه
  • خرید نایلون عریض برای اماکن پرورش قارچ به‌منظور رعایت اصول لازم برای پرورش و نگهداری قارچ
  • استفاده از نایلون‌های کشاورزی در صنعت بسته‌بندی و کاور مبلمان
  • به‌کارگیری نایلون، جهت ضدعفونی‌کردن خاک
  • استفاده از نایلون‌های عریض برای بسته‌بندی غذای دام و سیلاژ
  • استفاده از این نایلون‌ها به‌عنوان یک خاک‌پوش مصنوعی جهت کشت صیفی‌جات و انواع میوه‌های مختلف

مطالعه بیشتر: لوله پلی اتیلن کشاورزی چیست؟


مزایای استفاده از نایلون کشاورزی

استفاده از پلاستیک کشاورزی، مزیت‌های مختلفی به همراه دارد. همین مزیت‌ها باعث شده که بیشتر کشاورزان بر اساس نیاز خود از این نایلون‌ها استفاده کنند. مواردی که در ادامه ذکر می‌کنیم، از جمله بهترین مزایای استفاده از نایلون کشاورزی هستند.

  • محافظت از گیاهان در برابر عوامل آلوده‌کننده
  • محافظت از گیاهان و محصولات در برابر نفوذ حیوانات و حشرات موذی
  • تولید بیشتر و افزایش کیفیت محصولات
  • جلوگیری از هدررفتن گرما و حفظ دمای محیط
  • داشتن صرفه اقتصادی
  • وزن نایلون کشاورزی کم است به همین دلیل قابلیت جمع‌کردن و جابه‌جایی دارد.
  • آبیاری سریع‌تر
  • ایجاد شرایط مناسب برای رشد و پرورش گیاهان
  • حفظ و تقویت ریشه گیاهان

مطالعه بیشتر: راهنمای خرید لوله آبرسانی و کشاورزی


نایلون کشاورزی در چند لایه تولید می‌ شود؟

نایلون‌های کشاورزی معمولاً به صورت ۲ لایه، ۳ لایه و ۵ لایه تولید و به بازار عرضه می‌شوند. کشاورزان می‌توانند با توجه به نوع نیاز خود، یک مورد مناسب را خریداری کنند. نایلون‌های کشاورزی از نظر چند لایه بودن به انواع مختلفی چون نایلون گلخانه‌ای، نایلون آبیاری خاک، نایلون مالچ، نایلون بسته‌بندی علوفه‌ای و نایلون ضد عفونی خاک تقسیم‌بندی می‌شوند. از نایلون‌های کشاورزی چند لایه در صنایع مختلفی استفاده می‌کنند. به طور مثال برای کشت توت فرنگی و برخی از صیفی جات از نایلون‌های مالچ و برای بسته‌بندی کردن غذای دام از استرچ سیلویی استفاده می‌شود.

افزایش تعداد لایه ‌های نایلون کشاورزی چه تأثیری بر خواص فیزیکی آن دارد؟

در قسمت قبل گفتیم که نایلون‌های کشاورزی معمولاً به صورت ۲ لایه، ۳ لایه و ۵ لایه تولید و به بازار عرضه می‌شوند. هر چه تعداد لایه‌های نایلون بیشتر باشد، شفافیت کمتر، ضخامت بیشتر و عبور و نفوذ اشعه‌های فرابنفش سخت‌تر می‌شود. بیشتر کشاورزان برای تولید محصولات خود، از پلاستیک کشاورزی 3 لایه استفاده می‌کنند. این پلاستیک‌ها معمولاً از مقاومت بالا و جذب نور کافی برخوردار هستند.

کلام آخر

در این مطلب در مورد نایلون‌هایی که مخصوص استفاده در صنعت کشاورزی تولید و استفاده می‌شوند صحبت کردیم. همچنین از ویژگی‌ها، کاربرد، مزایای استفاده و قیمت آن نیز اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دادیم. این اطلاعات کمک می‌کنند تا بتوانید در صورتی که قصد دارید این محصول را خریداری کنید، با توجه به نیاز خود و کارایی نایلون، بهترین خرید را انجام دهید. شرکت انرژی سازان سال‌هاست که در صنعت لوله و اتصالات لوله فعالیت می‌کند، با راه‌اندازی فروشگاه عرضه‌کننده این محصولات با نام تجاری لوله آنلاین، زمینه خرید محصولی باکیفیت اما قیمت مناسب و ارزان‌تر از سایر فروشگاه‌ها را برای شما فراهم کرده است؛ زیرا لوله آنلاین فروشگاه واسط نیست و قیمت‌گذاری لوله و اتصالات و سایر محصولات نیز نسبت به سایر فروشندگان، ارزان‌تر و به صرفه‌تر انجام شده است.

فیسبوک
تلگرام
واتساپ
ایمیل
لینکدین
توییتر

جدیدترین مطالب وبلاگ

اینستاگرام

تلگرام

واتس اپ

ایتا

جدیدترین محصولات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لـــــوله آنـــــلاین