021-91017374

با ما در تماس باشید

لوله لی فلت چیست | مزایا و کاربرد لوله لی فلت

فهرست مطالب

خشک سالی در بیشتر شهرها، باعث شده است که کشاورزان برای کاشت محصولاتشان، دچار مشکل شوند. در این میان استفاده از لوله‌های منعطف و تاشو در زمین‌های کشاورزی برای آبیاری، یکی از انواع راه‌های صرفه‌جویی در مصرف آب است.

لوله لی فلت ، یکی از انواع این لوله‌هاست و در زمین‌های زراعی استفاده می‌شود. استفاده از این لوله، به علاوه صرفه‌جویی در مصرف آب، در موارد دیگری نیز تاثیر مثبت دارد. شما می‌توانید در ادامه با این نوع از لوله، کاربردها و مزایای آن به طور کامل آشنا شوید.

لوله لی فلت چیست؟

لوله لی فلت ، یکی از انواع لوله‌های تاشو است و به لوله هیدروفلکس و هیدروفلوم نیز معروف است. در ساخت این لوله، از پی وی وسی یا پلی اتیلن استفاده می‌شود و پس از آن با الیاف پلی استر، مستحکم می‌شود. به طور کلی از این محصول، وقتی استفاده می‌شود که افراد به دنبال روشی اصولی، کاربردی، پایدار و با دوامِ بالا برای انتقال آب در مزارع و زمین‌های کشاورزی خود هستند. بسیاری از افراد نیز به جای لوله‌های پلی اتیلن، از لوله لی فلت استفاده می‌کنند. چون لوله‌های پلی اتیلن، به دلایل مختلف، ممکن است کار را برای کشاورزان سخت ‌کند.

یکی از این دلایل، وزن بالا، سختی حمل و نقل و انبار کردن لوله پلی اتیلن است. این در حالیست که لوله لی فلت ، وزن کم‌تری دارد و به راحتی قابل جابه‌جایی است. از طرفی اجرای لوله‌های پلی اتیلن، سخت و پرهزینه است و نمی‌توان آن را چندبار استفاده کرد؛ اما لوله لی فلت از همه جهت کار را برای کشاورز آسان می‌کند.

کاربرد لوله های لی فلت

کاربرد اصلی لوله لی فلت ، در آبیاری و کشاورزی است؛ اما در موارد دیگری نظیر انتقال و توزیع آب، معادن و تاسیسات، پتروشیمی، نفت و گاز و شیرهای آتش نشانی نیز استفاده می‌شود. این محصول، نیاز سیستم آبیاری شما را به راحتی پاسخ می‌دهد و روشی کاربردی و بادوام برای انتقال آب مزارع است.

مزایای استفاده از لوله های لی فلت

استفاده از لوله لی فلت، مزایای فراوانی دارد که در زیر برای شما بیان می‌شود:

  • این نوع لوله تاشو، روشی کم‌مصرف و اقتصادی برای آبیاری زمین‌های کشاورزی است.
  • استفاده از آن، راندامان کاری را بالا می‌برد و دوام بالای آن باعث می‌شود که کشاورزان تا چندبار از آن استفاده کنند.
  • این نوع لوله تاشو، باعث کاهش هزینه‌های کوددهی و ضایعات آن نیز می‌شود.
  • استفاده از این نوع لوله، به شما این اجازه را می‌دهد که شیرها و قطره چکان‌ها را در هنگام آبیاری و متناسب با شرایط، تنظیم کنید.
  • رول تخت و انعطاف‌پذیر این لوله، باعث راحتی در نگه داری، جابه‌جایی و نداشتن محدودیت در انتخاب میزان طول آن در هنگام خرید می‌شود.
  • استفاده از الیاف پلی استر در لوله لی فلت، باعث شده است که استحکام و عمر آن طولانی شود. این نخ‌ها، به صورت تار و پود در لایه میانی لی لفت قرار می‌گیرند و استحکام کششی و ضربه‌ای و فشاری آن را بالا می‌برند.
  • این لوله، در برابر اشعه‌های مضر آفتاب نیز مقاوم است و استفاده از مواد Anti UV در ساختارش، باعث شده است که در برابر اشعه ماوراء بنفش مقاومت داشته باشد.
  • این محصول، در برابر رسوب نیز به دلیل استفاده از پلیمر در ساختارش مقاوم است.

مطالعه بیشتر: آشنایی با لوله پلیمری و کاربرد های آن


بر اساس فشار کاری لوله لی فلت به چند دسته تقسیم می ‌شود؟

از لوله لی فلت با توجه کاربرد و مزایای ویژه‌ای که دارد، در صنایع مختلف استفاده می‌کنند. این لوله‌ها انعطاف‌پذیری بسیار بالایی دارند و از بهترین مواد پلی استری تشکیل می‌شوند. فشار کاری تولید شده در این لوله، ۴ بار و فشار ترکیدگی آن برابر با ۱۲ بار است.

جهت نصب و به کارگیری لوله لی فلت چه اتصالاتی به کار گرفته می ‌شوند؟

از آن جایی که این لوله کاربرد‌های متفاوتی دارد، جهت نصب و به کارگیری آن، از اتصالات متنوعی برای سهولت و افزایش سرعت کار استفاده می‌شود. این اتصالات عبارت‌اند از:

  • شیر انشعابات لی فلت به تیپ: شیر انشعابات لوله لی فلت به تیپ، برای گرفتن خروجی از لوله لی فلت و همچنین اتصال لوله نوار تیپ به کار می‌رود.
  • شیر انشعابات لی فلت به لوله ۱۶: از این شیر بیشتر در باغ‌ها که معمولاً از لوله‌های لی فلت یا نخدار و تاشو که روی زمین قرار می‌گیرند، استفاده می‌شود.
  • رابط لی فلت به لوله ۱۶: از رابط لوله لی فلت به لوله ۱۶معمولاً برای اتصال لوله لی فلت ۱۶ یا واشر انشعابات از لوله اصلی به نوار آبیاری استفاده می‌شود.
  • رابط لی فلت به تیپ: در سیستم آبیاری قطره‌ای، روش‌های مختلفی برای گرفتن خروجی از لی فلت، وجود دارد. زمانی که فرد به دنبال یک روش کم هزینه با سرعت بالا باشد، می‌توان از این روش استفاده کرد.
  • سه راهی لی فلت با لوله ۱۶ و تیپ: زمانی که لوله لی فلت در بین دو زمین کشاورزی که هر دو طرف آن زمین، کشت محصول انجام شده است، قرار می‌گیرد، می‌توان از سه راهی لی فلت با لوله ۱۶ و تیپ استفاده کرد. در این روش می‌توان به جای به وجود آوردن دو حفره، یک حفره با دو خروجی داشت.
  • سر شلنگی لی فلت: معمولاً در سیستم‌های آبیاری از سرشلنگی لی فلت برای اتصال لوله لی فلت با دیگر لوله‌های انعطاف‌پذیر استفاده می‌شود. شیار‌هایی که روی این محصول تعبیه شده‌اند، برای بهتر قرار گرفتن بست روی شلنگ، ایجاد شده‌اند.
  • گیره انتهایی لی فلت: برای مسدود کردن قسمت انتهایی لوله لی فلت، روش‌های مختلفی وجود دارد. گیره انتهایی لی فلت، یکی از این روش‌ها است. این محصول به دلیل جنس فلزی خود، از استحکام بالایی برخوردار است. با توجه به عملکرد خاصی که این گیره‌ها دارند، در تمامی حالات قرار گرفتن لوله لی فلت، آب‌بندی به راحتی انجام می‌گیرد.
  • کورکن لی فلت: بعضی از مواقع شرایطی پیش می‌آید که احتیاج است تا حفره خروجی لی فلت مسدود شود. در گذشته با بستن شیر انشعابات، اقدام به مسدود کردن حفره خروجی می‌کردند. اکنون از کور کن لی فلت برای این منظور با کمترین هزینه، استفاده می‌شود.
  • رابط مساوی لی فلت: از رابط مساوی لی فلت برای اتصال دو عدد لوله لی فلت با اندازه‌های یکسان استفاده می‌شود. در مواقعی که نیاز به تعویض یک قسمت از لی فلت است یا می‌خواهند که دو لی فلت جدا از هم را به یکدیگر متصل کنند نیز می‌توان از این رابط استفاده کرد.
  • پانچر لی فلت: با استفاده از پانچر لی فلت، می‌توان حفره ۱۶ میلی‌متری را به راحتی روی لوله لی فلت قرار داد. از این حفره‌ها معمولاً برای اتصال لوله ۱۶ میلی‌متری و همچنین نوار آبیاری قطره‌ای استفاده می‌شود.
  • شیر توپی: معمولاً از شیر توپی در انتقال آب و سیستم‌های آبیاری، برای گرفتن خروجی و همچنین کنترل جریان در لوله‌های انعطاف‌پذیر استفاده می‌شود. این شیر دسته فلزی در برابر تنش‌های مکانیکی، نور خورشید، مواد خورنده، مواد شیمیایی و پوسیدگی مقاومت بالایی دارد.
  • کمربند لی فلت: معمولاً برای گرفتن انشعابات فرعی از لی فلت، از کمربند لی فلت استفاده می‌شود. برای انجام این عمل، سوراخ‌هایی روی لوله لی فلت تعبیه شده و کمربند لی فلت در آن قرار می‌گیرد. با استفاده از کمربند لی فلت، سرعت انشعاب‌گیری بالاتر می‌رود.

سخن پایانی

همان طور که گفتیم، لوله لی فلت، یک نوع لوله پلیمری است که انعطاف‌پذیری بالایی دارد. این لوله‌ها مزایای فراونی چون استحکام بالا، اجرای آسان، مقاومت در برابر شرایط محیطی، سازگاری با محیط زیست و طول عمر بالا دارند؛ در حالی که استفاده از لوله‌های کلافی یا شاخی، باعث مشکلاتی مانند اجرای سخت، عدم امکان جمع‌آوری، مشکل در انبارداری و حمل و نقل، زمان بر بودن و هزینه‌های بالا می‌شود. از لوله‌های لی فلت می‌توان علاوه بر صنعت کشاورزی، در سیستم انتقال آب، معادن و تأسیسات صنعتی، آتش نشانی و صنایع مختلف دیگری نظیر نفت، گاز و پتروشیمی استفاده کرد.

فیسبوک
تلگرام
واتساپ
ایمیل
لینکدین
توییتر

جدیدترین مطالب وبلاگ

اینستاگرام

تلگرام

واتس اپ

ایتا

جدیدترین محصولات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لـــــوله آنـــــلاین