021-91017374

با ما در تماس باشید

تفاوت لوله پی وی سی و پلی اتیلن چیست؟

فهرست مطالب

امروزه در بیشتر پروژه‌ها، چه صنعتی و چه ساختمانی از لوله‌ها استفاده می‌شود. در بازار، انواع مختلفی از لوله‌ها وجود دارد که هر کدام از آن‌ها کاربردهای خاصی دارند. لوله‌های پی وی سی و پلی‌اتیلن بیشترین کاربرد را در صنایع مختلف دارند. این دو نوع لوله از مواد پلاستیکی ساخته می‌شوند و اندازه‌ و کیفیت‌ مختلفی دارند. شناخت شباهت و تفاوت لوله پی وی سی و پلی اتیلن می‌تواند به انتخاب بهترین لوله به شما کمک کند.

در این مقاله از لوله آنلاین قصد داریم، ابتدا به شباهت این دو نوع لوله بپردازیم، سپس فهرستی در مورد تفاوت‌ مهم لوله پی وی سی و پلی اتیلن را ارائه کنیم. اگر قصد خرید لوله برای پروژه صنعتی یا ساختمانی را دارید، حتما تا آخر مقاله همراه ما باشید.

شباهت لوله پلی اتیلن و پی وی سی

مهم‌ترین شباهت لوله پی وی سی و لوله پلی اتیلن این است که هر دو از مواد ترموپلاستیکی تولید می‌شوند. در واقع لوله‌های پی وی سی از پلاستیک Polyvinyle chloride (PVC) و لوله پلی‌ اتیلن از پلاستیک Ployethylene (PE) ساخته می‌شوند.

یکی دیگر از شباهت‌های هر دو لوله، استفاده از پلی وینیل کلراید در پروسه اکستروژن آن‌ها است. استفاده از این ماده در فرآیند تولید لوله، آن را برای انتقال آب یا مصارف دیگر مناسب می‌کند. البته یکی از مزیت‌های این لوله نسبت به انواع لوله بتنی و فولادی، همین ویژگی است.

تفاوت لوله پی وی سی و پلی اتیلن

لوله‌های پی وی سی و پلی اتیلن از انواع لوله های صنعتی هستند که تفاوت‌های مختلفی با یکدیگر دارند. این تفاوت‌ها را می‌توان از چند دیدگاه مختلف تقسیم‌بندی کرد. در ادامه به بررسی این تفاوت‌ها پرداخته شده است:
کارایی لوله پلی اتیلن و پی وی سی مهم‌ترین تفاوت این دو نوع لوله است. هر کدام از این لوله‌ها، دارای کاربردهای خاص خود هستند که آن‌ها را از دیگری متفاوت کرده است. لوله‌های پلی اتیلن در صنایع و بخش‌های مختلفی کاربرد دارد که در ادامه به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • صنعت گاز؛
  • صنایع پتروشیمی؛
  • انتقال آب و فاضلاب؛
  • صنعت کشاورزی و آبیاری.

کاربرد لوله‌های پی وی سی با نوع پلی اتیلن تا حدود زیادی متفاوت است. در ادامه به چند مورد از کاربردهای لوله PVC اشاره شده است:

  • صنعت ساختمان‌سازی و تاسیسات؛
  • صنعت برق؛
  • استفاده در سیستم زهکشی و تاسیسات زیرزمینی.

عملکرد

مقایسه عملکرد این دو نوع لوله می‌تواند یکی دیگر از تفاوت‌های آن‌ها باشد. معمولا لوله پلی اتیلن بادوام‌تر است و عملکرد بهتری دارد. لوله‌های پلی اتیلن در مقابل انتشار سریع ترک، مقاومت بالاتری از خود نشان می‌دهند. در واقع می‌توان گفت لوله‌های PE در طیف گسترده‌ای از دماها، عملکرد بهتری در این فاکتور دارد.

لوله‌های پلی اتیلن مقاومت بسیار خوبی در برابر نشت، پارگی، مواد شیمیایی و سوراخ شدن دارد. این مقاومت عالی لوله‌های PE باعث شده است که آن‌ها کاربردهای بیشتری داشته باشند. متوسط عمر لوله‌های پلی اتیلن حدود 100 سال است.

انعطاف‌پذیری

تفاوت لوله پی وی سی و پلی اتیلن در میزان انعطاف‌پذیری آن‌هاست. لوله‌های پلی اتیلن انعطاف‌پذیری بیشتری نسبت به نوع پی وی سی دارند. همین ویژگی، نصب و استفاده از آن‌ها را آسان‌تر کرده است.

نیاز به اتصالات 

یکی دیگر از مزیت‌های لوله پلی اتیلن، نیاز کمتر به اتصالات لوله است. این نوع لوله را می‌توان به‌راحتی باهم ادغام و یک سیستم دائمی بدون نشت ایجاد کرد. شاید بتوان گفت که اتصال‌های دائمی لوله پلی اتیلن، میزان کارآمدی آن را بیشتر کرده است و از نظر اقتصادی بسیار به‌صرفه خواهد بود.

سازگاری با محیط زیست

میزان سازگاری با محیط زیست را می‌توان دیگر تفاوت لوله پی وی سی و پلی اتیلن برشمرد. بر اساس منابع معتبر، لوله پلی اتیلن برای محیط زیست ضرر بسیار کمتری دارد. حتی قابلیت بازیافت آن در مقایسه با لوله پی وی سی، بیشتر است. برای مثال، اگر حجمی برابر از این دو نوع لوله را بسوزانید، لوله PE آلاینده‌های کمتری وارد محیط خواهد کرد.

حمل و نقل

یکی دیگر از تفاوت‌های لوله پلی اتیلن و پی وی سی، حمل‌ و نقل آن‌هاست. لوله‌های PVC سختی بالاتری دارند و همین ویژگی، جابه‌جایی آن‌ها را سخت‌تر خواهد کرد. حتی نصب آن‌ها در زمین‌هایی ناهموار مشکل کرده است. همچنین این نوع لوله‌ها در بخش‌های مختلف به اتصال نیاز دارند و این اتصالات موجب بالارفتن فشار می‌شود؛ پس می‌توان نتیجه گرفت که امکان نشت در لوله‌ پی وی سی بیشتر از نوع پلی اتیلن است.

مقاومت در برابر آب و هوا

هر کدام از این نوع لوله‌ها در شرایط آب و هوایی خاصی دوام بهتری دارند. معمولا لوله‌های پلی اتیلن توان تحمل دماهای بسیار پایین‌تر را دارد. یعنی از آن‌ها می‌توان در شرایط آب‌ و هوایی بسیار سرد هم استفاده کرد؛ اما در مقابل لوله پی وی سی در شرایط آب و هوایی گرم‎‌تر کارایی بهتری دارد. لوله‌های PVC توانایی تحمل دما تا 80 درجه سانتی‌گراد را خواهد داشت.

حساسیت نسبت به اشعه خورشید

یکی دیگر از تفاوت‌های این دو نوع لوله حساسیت آن‌ها در برابر اشعه نور خورشید است. معمولا لوله پی وی سی حساسیت بیشتری در مقابل نور خورشید دارد. پس بهتر است از آن‌ها روی زمین استفاده نشود تا به آن آسیبی نرسد.

سرعت انتقال مایعات

یکی از مزایای لوله پلی اتیلن، سرعت بیشتر آن در انتقال مایعات است. هنگامی‌که از لوله PE برای انتقال سیالات استفاده می‌‎شود، اصطکاک کمتری در مسیری آب ایجاد می‌کند، در نتیجه به انرژی کمتری جهت انتقال مایعات نیاز دارید.

ضریب انبساط طولی

شاید دیگر تفاوت لوله پی وی سی و پلی اتیلن، ضریب انبساط طولی آن‌هاست. در واقع این ضریب نشان می‌دهد، زمانی‌که لوله‌ها در معرض حرارت قرار می‌گیرند به هر درجه سانتی‌گراد دما، طول آن‌ها چقدر تغییر می‌کند. بر اساس تحقیق‌های مختلفی که انجام شده است، ضریب انبساط طولی لوله پلی اتیلن 1/7 بیشتر از لوله پی وی سی است.

وزن لوله

وزن لوله‌های در پروژه‌های مختلف بسیار مهم است. معمولا وزن‌ لوله‌های پی وی سی در مقایسه با نوع پلی اتیلن بسیار کمتر است. همچنین نصب و جایگذاری این نوع لوله‌ها در مقایسه با نوع PE آسان‌تر است. این ویژگی‌ها در کارایی لوله پلی اتیلن و پی وی سی موثر خواهد بود.

مقایسه قیمت لوله پلیکا و پلی اتیلن

قیمت هم می‌تواند در فهرست تفاوت لوله پی وی سی و پلی اتیلن قرار بگیرد. به‌طور کلی، قیمت لوله پلی اتیلن در مقایسه با لوله پلیکا یا همان پی وی سی بالاتر است. حتی در بعضی از موارد، قیمت لوله PE حدود دو برابر بیشتر از نوع PVC است. شاید اصلی‌ترین تفاوت قیمت این دو نوع لوله را در مواد اولیه‌ای است که در آن‌ها استفاده می‌شود. معمولا قیمت مواد اولیه لوله پی وی سی، پایین‌تر از پلی اتیلن است. همچنین در ساخت لوله‌های پلی اتیلن، مراحل بسیار زیادی طی می‌شود و همین امر روی قیمت بالای آن تاثیرگذار بوده است.

سخن پایانی

لوله‌های پلی اتیلن و پی وی سی در پروژه‌های مختلف صنعتی و ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این دو نوع لوله علاوه‌بر شباهت‌هایی که دارند، دارای تفاوت‌‌ زیادی هم هستند. اگر در هنگام اجرای پروژه‌های مختلف، تفاوت لوله پلی اتیلن و پی وی سی را بشناسید، می‌توانید بهترین لوله را انتخاب کنید. در این مقاله ابتدا شباهت‌های این لوله‌ها بررسی و سپس چندین تفاوت از این دو لوله، معرفی شد و اینکه متوجه شدیم، قیمت و کارایی لوله لوله پلی اتیلن و پی وی سی دو تفاوت اصلی این لوله‌هاست.

فیسبوک
تلگرام
واتساپ
ایمیل
لینکدین
توییتر

جدیدترین مطالب وبلاگ

اینستاگرام

تلگرام

واتس اپ

ایتا

جدیدترین محصولات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لـــــوله آنـــــلاین