021-91017374

با ما در تماس باشید

آشنایی کامل با لوله نخدار و کاربرد های آن

فهرست مطالب

یکی از تجهیزات بسیار مهم و کاربردی در صنعت، لوله‌ها هستند. معمولاً از این ابزار، برای انتقال آب و سایر سیالات از نقطه‌ای به نقطه دیگر استفاده می‌شود. کاربرد های لوله‌های صنعتی بسیار متنوع است و این امر باعث شده است که انواع مختلفی از آنها تولید شود و هرکدام را در زمینه خاصی به کار گیرند.

یکی از این لوله‌های بسیار کاربردی، لوله نخدار نام دارد. همان‌طور که از اسم این نوع از لوله‌ها مشخص است، در ساختار آنها از نخ استفاده شده است که این امر، انعطاف‌پذیری بالایی به آن‌ها می‌دهد. کسانی که قصد استفاده از لوله‌های نخدار را دارند، ابتدا باید اطلاعات جامع و کاملی درباره آنها به دست بیاورند تا در هنگام خرید با مشکل مواجه نشوند. در این مطلب از لوله آنلاین به طور کامل، این نوع لوله را مورد بررسی قرار خواهیم داد و بیشتر از پیش شما را با ویژگی‌ها، مزایا، کاربردها و انواع مختلف آن آشنا خواهیم کرد.

لوله نخدار چیست

لوله نخدار چیست؟

لوله نخدار یکی از بهترین و پرکاربردترین لوله‌هاست که شباهت بسیار زیادی به لوله‌ لی فلت دارد. لوله‌های لی فلت که با نام‌های هیدروفلکس و هیدروفلوم هم شناخته می‌شوند، از جنس پلی‌اتیلن یا پی‌وی‎‌سی هستند که الیاف پلی‌استر هم در ساختار آنها دیده می‌شود.

این لوله‌ها در واقع همان لوله‌های لی فلت هستند، با این تفاوت که در ساختار لوله نخدار به‌جای الیاف پلی‌استر، از نخ استفاده شده است. ساختار این لوله‌ها باعث شده است که انعطاف‌پذیری بالایی داشته باشند و استفاده از آنها مزایای بسیار خوبی را برای خریداران به همراه داشته باشد. این لوله‌ها در سایزهای مختلف به‌صورت کلاف و متناسب با نیاز افراد تولید می‌شود.

همچنین لازم به ذکر است که این نوع لوله در دسته لوله تاشو نخدار هم قرار می‌گیرند. به‌طورکلی هرگونه لوله‌ای که خاصیت انعطاف‌پذیری بالایی داشته باشد و بعد از آبیاری بتوان آن را جمع کرد، در این مجموعه قرار می‌گیرد.

انواع لوله نخدار

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که افراد باید در هنگام خرید لوله نخدار باید به آن توجه کنند، انواع آن است که باید بر اساس نیاز خود آنها را خریداری کنند.

تعداد لایه‌های لوله و مقدار اینچ آنها، انواع مختلف آن را تعیین می‌کند. معمولاً این نوع از لوله‌ها در لایه‌های مختلف از جمله یک‌لایه نخدار، سه‌لایه نخدار و پنج‌لایه نخدار تولید می‌شود. افراد بر اساس نیاز خود می‌توانند این لوله‌ها را در اندازه 2 اینچ، 3 اینچ، 4 اینچ، 5 اینج، 6 اینچ، 8 اینچ و 21.2 اینچ خریداری کنند.

همچنین لازم به ذکر است که هرکدام از این لوله‌ها در مکان خاصی استفاده می‌شوند و از وزن مشخصی برخوردار هستند. طبیعتاً هرچه متراژ لوله و تعداد لایه‌های آن بیشتر باشد، وزن بیشتر می‌شود.

کاربردهای لوله نخدار

لوله‌های نخدار به دلیل ساختار متفاوت و ویژگی‌های بسیار خوبی که دارند، در مکان‌های مختلفی مورداستفاده قرار می‌گیرند. از جمله مهم‌ترین کاربردهای آن، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • سیستم‌های توزیع و انتقال آب؛
  • استفاده در صنعت کشاورزی و آبیاری زمین‌ها و مزارع؛
  • استفاده در ماشین‌های آتش‌نشانی؛
  • معادن و تأسیسات صنعتی؛
  • مورد استفاده در صنایع مختلف از جمله نفت، گاز و پتروشیمی؛
  • سیستم آبیاری قطره‌ای؛

کاربرد های لوله نخدار

مزایای استفاده از لوله‌ های نخدار

مسئله بسیار مهمی که لوله‌ نخدار کشاورزی را محبوب و پراستفاده کرده است، ویژگی‌ها و مزیت‌های بسیار عالی آن است. این لوله‌ها به دلیل ساختار منحصربه‌فردی که دارند، مزایای بسیار خوبی را به همراه دارند که در ادامه بهترین و شاخص‌ترین آنها را ذکر خواهیم کرد.

  • در ساختار این لوله‌ها به‌صورت تاروپود عمود بر هم به کار رفته‌اند. این ویژگی در کنار مواد دیگر تشکیل‌دهنده لوله، باعث شده است که استحکام و مقاومت آن در برابر عوامل بیرونی تا حد زیادی افزایش یابد.
  • این لوله‌ها وزن کم و انعطاف‌پذیری بالایی دارند. در نتیجه، اجرا و استفاده آنها بسیار آسان است و می‌توان در زمان کمی آنها را جمع کرد. وزن کم و انعطاف بالای لوله، باعث می‌شود انبار آن بسیار آسان باشد.
  • این لوله‌ها به دلیل ساختار منحصربه‌فردی که دارند، طول عمر بالایی داشته و می‌توان، سال‌ها از آنها استفاده کرد. همچنین سطح داخلی آنها بسیار صاف است و باعث جلوگیری از رسوب می‌شود.
  • مقاومت بالا در برابر عوامل محیطی، نور خورشید و اشعه UV یکی دیگر از مزیت‌های بسیار عالی این نوع لوله‌هاست. این لوله‌ها به نحوی ساخته شده‌اند که در برابر تمام این عوامل مخرب، مقاومت کرده و به‌این‌ترتیب طول عمر آنها افزایش یابد.
  • در مسیر سیالات، افزایش فشار و موجی ناگهانی رخ می‌دهد که به آن قوچ می‌گویند. این لوله‌ها به دلیل انعطاف بالایی که دارند، مقاومت بالایی در برابر قوچ نشان خواهند داد.
  • استفاده از این لوله‌ها، آلودگی محیطی ایجاد نکرده و قابلیت بازیافت هم دارند.
  • یکی از بهترین و برجسته‌ترین مزیت‌های این نوع لوله‌ها، قیمت مناسب آنها است. قیمت این لوله نخ دار، در مقایسه با لوله‌هایی مانند لوله پلی‌اتیلن و… بسیار کمتر است.

نحوه نصب لوله نخدار و کمربند لی فلت

لوله نخدار شامل اتصالات گوناگونی از جمله کمربند، کپ انتهایی، سه راهی و … است.کمربند لی فلت به منظور گرفتن انشعاب و خروجی از لوله های نخدار، جهت اتصال شیرآلات، آبپاش و … مورد استفاده قرار می گیرد.اجزا کمربند شامل موارد زیر است:

  • رینگ لاستیکی
  • قطعه سوار
  • اورینگ لاستیکی
  • قطعه تاشو

جهت اتصال صحیح کمربند لی فلت به لوله نخدار به نکات زیر توجه داشته باشید:

– لی فلت باید دقیقا به اندازه گلویی کمربند برش داده شود

– پس از برش، دو قطعه تاشو در لی فلت باید جاگذاری شوند.

– با استفاده از آچار کمربند، قطعه تاشو را ببندید.

– اورینگ، قطعه سوار و رینگ را مجددا جاگذاری کنید.

– سپس شیر توپی را نصب کرده و از آن خروجی بگیرید.

کلام آخر

لوله‌ها یکی از کاربردی‌ترین ابزارها به شمار می‌آیند که در صنعت‌های مختلف برای انتقال سیالات از نقطه‌ای به نقطه دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند. لوله‌های نخدار، یکی از محبوب‌ترین و پرکاربردترین لوله‌ها هستند که امروزه در بسیاری از مکان‌ها از آنها استفاده می‌کنند.

در این مطلب، به طور کامل لوله نخدار را مورد بررسی قرار دادیم و شما را با کاربرد، مزایا و انواع آن آشنا کردیم. اگر بعد از خواندن این مقاله، همچنان درباره این محصول سؤالی دارید، از طریق بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

فیسبوک
تلگرام
واتساپ
ایمیل
لینکدین
توییتر

جدیدترین مطالب وبلاگ

اینستاگرام

تلگرام

واتس اپ

ایتا

جدیدترین محصولات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لـــــوله آنـــــلاین