021-91017374

با ما در تماس باشید

عوامل موثر بر طول عمر لوله پلی اتيلن

فهرست مطالب

لوله پلی اتیلن که مهندسان با نام اختصاری PE از آن یاد می‌کنند؛ در گریدهای مختلفی از جمله PE80 و PE100 تولید می‌شود. البته لازم به ذکر است که در بعضی از مناطق دنیا، برای تولید پلی ‌اتیلن با گرید PE120 هم اقدام شده است. این نوع از لوله‌ها دوام و ماندگاری زیادی دارند؛ اما اگر یک‌سری اصول را در هنگام خرید و راه‌اندازی آنها رعایت نکنید؛ باید انتظار پایین آمدن طول عمر لوله‌ها را داشته باشید.

در این مطلب به طور کامل عوامل مؤثر بر طول عمر لوله پلی اتیلن را مورد بررسی قرار خواهیم داد تا بیش از پیش با ویژگی‌های عالی این نوع از لوله‌ها، آشنا شوید.

مقاومت لوله ‌های پلی‌ اتیلن

لوله های پلی اتیلنی یکی از رایجترین انواع لوله های صنعتی هستند که به واسطه مقاومت بالای آنها، کاربرد فراوانی در صنایع گوناگون دارند.

عوامل مخربی مانند مواد اسیدی، سیال‌های نمکی و آلکالاین، ضربه، حرارت بالا، اشعه مخرب خورشید (UV)، خوردگی و سایش از جمله عوامل مؤثر بر کاهش عمر لوله پلی اتیلن هستند؛ اما بهتر است بدانید که ساخت و طراحی لوله‌های پلی‌ اتیلن به‌گونه‌ای است که در برابر این عوامل، به‌خوبی مقاومت کرده و در صورت نگهداری خوب و رعایت استانداردهای جهانی، هیچ‌کدام از این عوامل نمی‌توانند باعث خرابی لوله شوند.

عوامل مؤثر بر طول عمر لوله پلی‌ اتیلن

داشتن اطلاعات کامل درباره عوامل موثر بر طول عمر لوله پلی اتیلن، باعث می‌شود که از کاهش طول عمر لوله‌ها جلوگیری کنید. از جمله مهم‌ترین و تأثیرگذارترین عوامل بر طول عمر لوله پلی ‌اتیلن عبارت‌اند از:

مقاومت بالا در برابر پوسیدگی و خوردگی

مقاومت بالا در برابر پوسیدگی و خوردگی، یکی از مهم‌ترین عواملی است که باعث افزایش طول عمر لوله‌ پلی‌ اتیلن می‌شود. معمولاً یک‌سری از مواد وجود دارند که سطح درونی و بیرونی لوله‌ها را با مشکلاتی مانند خوردگی و پوسیدگی مواجه می‌کنند. این مواد در بیشتر لوله‌ها باعث کاهش عمر آنها می‌شود؛ اما لوله‌های پلی ‌اتیلن به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که در برابر این عوامل مقاومت بالایی دارند.

داشتن انعطاف ‌پذیری بالا

یکی دیگر از ویژگی‌ها و مشخصات بسیار مهمی که باعث افزایش طول عمر لوله پلی ‌اتیلن می‌شود؛ انعطاف‌پذیری بالای آنها است. این لوله‌ها در مقایسه با لوله‌های فلزی و سنتی، انعطاف‌پذیری بالاتری دارند و در برابر خمیدگی مقاومت زیادی نشان خواهند داد. این ویژگی بسیار عالی، علاوه بر کاهش هزینه‌ها و افزایش طول عمر لوله، کاربرد آن در انواع پروژه‌ها را بیشتر کرده است.

مقاومت بالا در برابر فشار

لوله‌هایی که در پروژه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ ممکن است بر اثر عواملی مانند زمین‌لرزه دچار مشکل شوند. ازآنجایی‌که لوله‌های پلی‌ اتیلن مقاومت و انعطاف‌پذیری بالایی دارند؛ به‌خوبی می‌توانند در برابر فشارهای بالا مقاومت نشان داده و مدت‌زمان بیشتری دوام بیاورند.

داشتن سطح صاف و صیقلی بالا

داشتن سطح صاف و صیقلی، یک ویژگی و مشخصه بسیار عالی است که به‌تنهایی می‌تواند میزان طول عمر لوله‌ها را افزایش دهد. معمولاً ظرفیت انتقال آب در سایر لوله‌های انتقال‌دهنده آب بر اثر عواملی مانند خوردگی، رسوبات و نشست‌پذیری کاهش می‌یابد؛ اما لوله‌های پلی‌ اتیلن به دلیل دارابودن حداکثر سطح صاف و صیقلی، مقاومت بسیار کمی در برابر عبور مایعات نشان می‌دهد. همین امر باعث شده است که فشار آب میزان و یکنواخت باقی بماند و در نهایت طول عمر بیشتری داشته باشد.

استفاده از شیرهای فشارشکن

استفاده از شیرهای فشارشکن، تأثیر بسیار زیادی در طول عمر لوله‌های پلی‌ اتیلن دارد. این مورد به‌تنهایی طول عمر لوله‌ها را دوبرابر می‌کند. طبق استانداردهای بین‌المللی و اتصال‌های مناسب، شیرهای فشارشکن در هرچند متر باعث افزایش طول عمر لوله‌ها و کاهش هزینه‌های نصب و راه‌اندازی مجدد می‌شود.

خلوص و اصالت مواد اولیه

معمولاً لوله‌های پلی اتیلن در بهترین شرایط تا 50 سال عمر می‌کنند؛ اما بهتر است بدانید که لوله پلی اتیلن برای رسیدن به این مقدار از طول عمر، باید طبق استانداردهای جهانی ساخته شود. درغیر این صورت خیلی زود در اثر عوامل مخرب طول عمر آن کاهش می‌یابد.

عامل بسیار مهم و اساسی که باعث افزایش کیفیت و رسیدن به سطح استاندارد لوله‌ها می‌شود؛ استفاده از مواد اولیه خالص و باکیفیت است. هرچه مواد اولیه کیفیت بالاتری داشته باشند؛ قطعاً لوله پلی اتیلن طول عمر بالاتری داشته و آزمایش‌های مختلفی که روی آن انجام می‌دهند را با موفقیت پشت سر خواهد گذاشت.

آیا خرید لوله پلی اتیلن نسبت به طول عمر آن به ‌صرفه است؟

عمر مفید لوله‌ های پلی اتیلن به 50 سال می‌رسد این به شرطی است که لوله پلی اتیلن در بهترین کیفیت و طبق استانداردهای جهانی ساخته شود. طبیعتاً استفاده از لوله‌های پلی‌ اتیلن در صنایع متفاوت اگر طول عمری بالا داشته باشند، مزایای بسیار زیادی به همراه خواهد داشت. پس به طور یقین می‌توان گفت که خرید لوله‌های پلی اتیلن نسبت به طول عمر آنها کاملاً به‌صرفه است.

فیسبوک
تلگرام
واتساپ
ایمیل
لینکدین
توییتر

جدیدترین مطالب وبلاگ

اینستاگرام

تلگرام

واتس اپ

ایتا

جدیدترین محصولات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لـــــوله آنـــــلاین