021-91017374

با ما در تماس باشید

لوله پلی اتیلن کلافی چیست و چه کاربردی دارد؟

فهرست مطالب

لوله پلی اتیلن کلافی چیست؟ این لوله در چه صنایعی مورد استفاده قرار می‌گیرد؟ اینها سوالاتی هستند که معمولا خریداران لوله پلی اتیلن با آن مواجه بوده و همواره به دنبال جواب دقیقی هستند. استفاده از لوله‌های پلی‌ اتیلن در صنعت یک امر بسیار رایج است که مهندسین و پیمانکارها برای انجام پروژه‌ها در بهترین حالت ممکن، از آنها استفاده می‌کنند. این نوع از لوله‌ها در انواع مختلفی تولید می‌شوند که نوع کلافی از جمله مهم‌ترین و پرکاربردترین آنها به شمار می‌آید.

لوله پلی اتیلن کلافی تنها لوله‌ای است که آن را به‌صورت کلاف در سایز و فشارهای متوسط تولید می‌کنند. کسانی که می‌خواهند از این نوع لوله‌ها استفاده کنند؛ بهتر است که قبل از انجام هر کاری با آن آشنایی کامل داشته باشند و بدانند که در چه زمینه‌هایی کاربرد دارند. در این مطلب به طور کامل لوله پلی اتیلن کلافی را مورد بررسی قرار داده و در نهایت به این سؤال پاسخ خواهیم داد که لوله پلی اتیلن کلافی چیست و در چه زمینه‌هایی کاربرد دارد؟

ساخت لوله پلی اتیلن کلافی

اگر می‌خواهید بدانید که لوله پلی اتیلن کلافی چیست؟ بهتر است که با ساختار و ویژگی‌های آن آشنا شوید تا اطلاعات بهتر و جامع‌تری پیدا کرده و به جواب خود برسید.

لوله  کلافی پلی اتیلن، یکی از پرکاربردترین نوع لوله‌های پلی اتیلن است که به‌صورت کلاف و در متراژهای زیاد تولید می‌شود. این لوله را معمولاً در فشارهای کاری 5، 10، 12 و 16 بار در متراژهای 100، 200 و 400 متر به بازار عرضه می‌شود. البته بهتر است بدانید که این محصول، محدودیت سایز دارد. درواقع لوله پلی اتیلن کلافی، در فشارهای باری ذکر شده فقط تا سایز 125 میلی‌متر تولید می‌شود.

لوله‌های پلی اتیلن کلافی در سایزهای بزرگ‌تر انعطاف خود را از دست می‌دهند؛ به همین دلیل است که تولید آنها در سایز بیشتر از 125 میلی‌متر به‌صورت کلاف امکان ندارد.

ویژگی‌ های لوله پلی اتیلن کلافی

لوله پلی اتیلن کلافی ویژگی‌های مختلفی دارد که همین ویژگی‌ها باعث محبوبیت آن شده است. یکی از ویژگی‌های بسیار عالی این نوع از لوله‌ها، این است که تولید آنها به‌صورت کلاف در متراژ بالا است؛ همین امر باعث شده است که در هنگام اجرای پروژه‌ها، نیازی به اتصالات زیادی نباشد. از دیگر ویژگی‌های آن، می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • داشتن استحکام زیاد؛
  • مقاوم در برابر مواد شیمیایی
  • مقاومت در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی
  • پایین بودن ضریب اصطکاک و هدایت حرارتی

کاربردهای لوله پلی اتیلن کلافی

ساختار لوله پلی اتیلن کلافی به همراه مزیت‌های آن باعث شده است که در مکان‌های مختلف و برای اهداف خاصی از آن استفاده کنند. مهم‌ترین کاربردهای لوله پلی اتیلن کلافی عبارت‌اند  از:

کاربرد در صنعت کشاورزی

صنعت کشاورزی یکی از مهم‌ترین حوزه‌هایی است که لوله پلی اتیلن کلافی در آن استفاده می‌شود. کسانی که زمین کشاورزی دارند؛ معمولاً از این نوع لوله برای ساخت شبکه آبیاری و آبیاری قطره‌ای استفاده می‌کنند.

حمل‌ونقل آنها به دلیل شکل کلافی‌شان از مبدأ تا مقصد بسیار آسان و کم‌هزینه است. همچنین مقاومت آن‌ها در برابر عواملی مانند سایش، زنگ‌زدگی و خوردگی باعث شده است که افراد بیش از پیش برای استفاده از آنها ترغیب شوند. یکی دیگر از ویژگی‌های این لوله برای صنعت کشاورزی این است که طول زیادی دارد و نیاز به اتصالات زیاد ندارد.


مطالعه بیشتر: راهنمای خرید لوله آبرسانی و کشاورزی


کاربرد در حوزه آبرسانی

مدیران اجرایی به دلیل هزینه مقرون‌به‌صرفه، عدم رسوب‌گذاری، مقاومت در برابر خوردگی و پایین‌بودن هزینه تعمیرات و نگهداری معمولاً از این نوع لوله‌ها برای آبرسانی از یک نقطه‌به‌نقطه دیگر استفاده می‌کنند. دلیل دیگر،  به طول عمر لوله پلی اتیلنی از نوع کلافی بر می گردد. طول عمر این لوله ها بالا است. اگر این لوله‌ها در شرایط مناسب نگهداری شوند؛ حدود 50 سال طول عمر خواهند داشت.

کاربرد در حوزه گازرسانی

یکی دیگر از کاربردهای رایج و بسیار مهم لوله پلی اتیلن کلافی، استفاده از آن در سیستم انتقال گاز است. معمولاً در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، برای انتقال گاز از این نوع لوله‌ها استفاده می‌کنند. در این حوزه، اتصال لوله‌های پلی اتیلن را با استفاده از روش الکتروفیوژن در جوشکاری و اتصال انجام می‌دهند.

کاربرد در حوزه انتقال سیالات

ساختار و خصوصیات لوله کلافی پلی‌ اتیلن به‌گونه‌ای است که از آن به‌عنوان یک گزینه بسیار مناسب برای انتقال سیالات (مانند آب) یاد کنند. در هر پروژه انتقال آب یا دیگر سیالات، اگر بتوان از لوله پلی اتیلن استفاده کرد؛ قطعاً مهندسان آن را در دستور کار خود قرار خواهند داد.

مزایای استفاده از لوله پلی اتیلن کلافی

کلاف لوله پلی اتیلن به دلیل خصوصیات و ویژگی‌هایی که دارد؛ مزیت‌های مختلفی به همراه دارد. از جمله مهم‌ترین مزایای استفاده از لوله پلی اتیلن کلافی، می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • در برابر مواد شیمیایی مقاومت بالایی دارد.
  • به دلیل کلافی شکل بودن، جابه‌جایی و حمل‌ونقل آن آسان است.
  • بهداشتی است و برای نصب آن نیازی به پرداخت هزینه‌های زیاد نیست.
  • به دلیل آسیب کمتر، در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود.
  • وزن کمی دارد.
  • با محیط‌زیست سازگاری دارد.

سخن نهایی

خصوصیات و ویژگی‌های عالی لوله پلی اتیلن کلافی، باعث شده است که کاربردهای زیادی در صنعت‌ها و حوزه‌های مختلف داشته باشد. در این مطلب به طور کامل این نوع از لوله پلی اتیلن‌ها را مورد بررسی قرار دادیم و به این سوال پاسخ دادیم که لوله پلی اتیلن کلافی چیست و در چه زمینه‌هایی کاربرد دارد. اگر بعد از خواندن این مقاله همچنان درباره این نوع لوله سؤال خاصی دارید؛ لطفا از طریق بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

فیسبوک
تلگرام
واتساپ
ایمیل
لینکدین
توییتر

جدیدترین مطالب وبلاگ

اینستاگرام

تلگرام

واتس اپ

ایتا

جدیدترین محصولات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لـــــوله آنـــــلاین