021-91017374

با ما در تماس باشید

استفاده از لوله های کاروگیت در سیستم‌ های فاضلاب بزرگراهی

فهرست مطالب

بیش از ۳۰ سال است که لوله های پلی اتیلن با موفقیت در سیستم‌های فاضلاب برای بزرگراه های سراسر جهان مخصوصا ایران استفاده می‌شوند. استفاده از لوله کاروگیت نیز برای انواع کاربردهای میانی، لبه‌ای و سایر موارد مورد تأیید بیشتراداره های راه و شهرداری‌های جهان است. البته، کاربرد این لوله‌ها در زهکشی میانی (لوله ‌های بین خطوط در انشعابات بزرگراهی) یا زهکشی لبه‌ای (لوله‌ های لبه آسفالت) بیشتر است. لوله ‌های میانی معمولاً قطورتر و بدون منفذ هستند مثل لوله کاروگیت 1000 لوله کاروگیت 800  لوله کاروگیت 600 . کارکرد این لوله‌ها جمع‌آوری فاضلاب لوله‌های لبه‌ای و آبهای سطحی است که لوله های با سایز کوچکتر مثل لوله کاروگیت 250 لوله کاروگیت 315 لوله کاروگیت 200 هستند.

لوله‌های فاضلاب لبه‌ای لوله‌های باریک منفذداری هستند که رواناب سطح بزرگراه و جاده را جمع‌آوری می‌کنند. لوله کاروگیت، در صورتی که بر اساس استاندارد بین‌المللی D-2321 یا بخش ۳۰ استاندارد A.A.S.H.T.O کار گذاشته شده باشد، می‌تواند به راحتی بار ترافیکی ۲۵ HS (بیشترین بار بزرگراهی) را تحمل کند. در این نوشتار در خصوص مزایای استفاده از لوله کاروگیت در سیستم‌های فاضلاب بزرگراهی سخن خواهیم گفت.


سپتیک تانک فایبرگلاس


 استفاده از لوله کاروگیت در سیستم‌های فاضلاب بزرگراهی چه مزایایی دارد؟

1- استاندارد لوله کاروگیت

استاندارد لوله کاروگیت فاضلابی یا لوله پلی اتیلن دوجداره کاروگیت isiri9116 ست. بسته به قطر، لوله کاروگیت استانداردهای A.A.S.H.T.O M252 یا M294 را تأمین می‌کند. استاندارد دین آلمان پایه ی استاندارد ایران است . بیشتر تولیدکنندگان این نوع لوله هم سری C (دیواره داخلی کاروگیت‌دار) و هم سری S (دیواره داخلی صیقلی) را تولید می‌کنند. انواع منفذدار و بدون منفذ لوله هم موجود است. به طور معمول، لوله‌های ساده در زهکشی‌های میانی به کار می‌رود. تولیدکنندگان انواع قطعات مناسب برای سیستم‌های فاضلاب جاده‌ای، از جمله انواع اتصالات ضدآب را نیز تولید می‌کنند. به بیان دیگر، تولید و استفاده از لوله‌های کاروگیت در سیستم‌های فاضلاب بزرگراهی پذیرفته و تأیید شده است. در حال حاضر لوله کاروگیت داخل صاف در ایران بسیار مورد علاقه ی پیمانکاران و کارفرمایان دولتی و خصوصی می باشد.

2- تنوع در روش نصب لوله کاروگیت

کاربرد لوله‌ها در سیستم فاضلاب بزرگراهی متنوع است و بنابراین آنها باید ویژگی‌های گوناگونی داشته باشند. لوله کاروگیت در انواع قطرها و با انواع اتصالات و وسایل جانبی مناسب برای نیازمندی‌های خاص هرنوع طراحی و جانمایی تولید می‌شود. این لوله‌ها را می‌توان به‌راحتی، به‌سرعت و به شکل ایمن متناسب با نیازمندی‌های طراحی برش داد. نصب این نوع لوله بسیار آسان است و به حداقل تجهیزات جانبی نیاز دارد. در صورت استفاده از لوله کاروگیت، میزان اختلال ناشی از اجرای سیستم فاضلاب بزرگراهی در  آمدوشد وسایل نقلیه، زندگی ساکنان محلی و کسب و کارها به حداقل می‌رسد.نصب لوله کاروگیت در سیستم بزرگراه ها جاده ها پل ها به سه صورت نصب با کوپلر و واشر برای لوله های از سایز 110 تا 600 نصب بصورت جوش پلی اتیلن مناسب برای لوله های با سایز 600 تا 1400 و نصب بصورت جوش الکتروفیوژن مناسب با لوله های از سایز 1500 تا 3000.

3- ویژگی‌های هیدرولیکی عالی

لوله‌های با دیواره داخلی صیقلی بازدهی فوق‌العاده‌ای برای جریان سیال دارند و جریان های بدون فشار همراه با ذرات جامد در آنها بدون مشکل حرکت می کنند. قطر لوله کاروگیت با دیواره داخلی صیقلی می‌تواند حداقل یک واحد از لوله کاروگیت با دیواره داخلی کاروگیت‌دار کوچکتر باشد. هرچقدر قطر لوله مورد استفاده کمتر باشد، عرض ترنچ مورد نیاز باریک‌تر خواهد بود. این یعنی کاهش میزان حفاری و خاک‌ریزی و در نتیجه، افزایش سرعت نصب و کاهش هزینه آن. پاک‌سازی رسوبات از لوله‌ های با دیواره صیقلی نیز به راحتی انجام می‌شود و بنابراین لوله ظرفیت خود را حفظ می‌کند.

4- طول عمر بالا، هزینه کم

سیستم‌های فاضلاب بزرگراه های سراسر جهان که از لوله کاروگیت استفاده می‌کنند طول عمری سه تا پنج برابر سیستم‌هایی که از لوله‌های فلزی استفاده می‌کنند دارند. از سوی دیگر، وزن سبک و راحتی نصب نیز باعث کاهش هزینه‌های مورد نیاز برای اجرای سیستم می‌شود. از این رو، در سالهای اخیر و با افزایش قیمت فولاد و سیمان، میزان سرمایه‌گذاری در استفاده از لوله‌ های پلی‌ اتیلن کاروگیت بسیار افزایش یافته است. در کل استفاده از این لوله ها جنبه ی مثبتی در حفظ و نگهداری آسفالت جاده ها نیز دارد.

فیسبوک
تلگرام
واتساپ
ایمیل
لینکدین
توییتر

جدیدترین مطالب وبلاگ

اینستاگرام

تلگرام

واتس اپ

ایتا

جدیدترین محصولات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لـــــوله آنـــــلاین