021-91017374

با ما در تماس باشید

لوله یو پی وی سی (UPVC) چیست و چه کاربردی دارد؟

فهرست مطالب

‏ یو پی وی سی  یکی از ترکیب‌هایی است که خواص مکانیکی خاص و منحصر به فردی دارد. این خواص باعث استفاده از یو پی وی سی در ساخت پروفیل‌ها و اتصالات و لوله‌ها به صورت گسترده شده است. از پر کاربرد‌ترین انواع لوله یو پی وی سی می‌توان به لوله یو پی وی سی فاضلابی و لوله یو پی وی سی برق اشاره کرد. در این مقاله در مورد لوله‌های یو پی وی سی صحبت می‌کنیم؛ لطفا تا انتها با ما همراه باشید.

لوله یو پی وی سی چیست؟

لوله یو پی وی سی در واقع همان لوله پی وی سی است که از فرایند تولید متفاوت ساخته شده است. در واقع این محصول ورژن غیر پلاستیکی، محکم‌تر و سخت‌تر لوله پی وی سی است.  انواع این لوله ضمن اینکه برای سلامتی ضرری ندارند و به محیط زیست آسیب نمی‌رسانند، از مقاومت بسیار زیادی در برابر فشار و ضربه برخوردار هستند. برای خرید و لیست قیمت لوله پی وی سی کلیک کنید. قیمت لوله پی وی سی

از این محصول برای تولید انواع درب و پنجره استفاده می‌شود. توجه داشته باشید که یو پی وی سی نخستین بار در سال ۱۹۱۲ تولید شد و تاکنون توانسته جایگاه بسیار خوبی را در صنایع مختلف و تولید انواع لوله و اتصالات به دست آورد. برای خرید و لیست قیمت اتصالات پی وی سی کلیک کنید. قیمت اتصالات پی وی سی

می توانیم بگوییم که این نوع از لوله، بهترین و و بدون خطر‌ترین لوله پلاستیکی در حال حاضر است که توانسته جایگزین بسیار مناسب و فوق‌العاده‌ای برای موادی مانند چوب، آلومینیوم، مس و آهن و … باشد؛ ضمن اینکه نسبت به دیگر مواد چوبی و فلزی دارای مقاومت بسیار بالایی در برابر فرسایش، ضربه و مواد شیمیایی است و می‌تواند در برابر دما‌های بسیار زیاد و بسیار کم، مقاومت کند.

ویژگی‌های لوله های پی وی سی

این لوله‌ها دارای ویژگی‌های منحصر به فردی هستند که از مهم‌ترین خصوصیات آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مقاومت بالا در برابر مواد شیمیایی؛
  • مقاومت بالا در برابر سرما؛
  • مقاومت بالا در برابر حرارت؛
  • مقاومت بسیار زیاد در برابر پوسیدگی؛
  • مقاومت بسیار زیاد در برابر ضربه؛
  • مقاومت بسیار زیاد در برابر فشار؛
  • قیمت مناسب؛
  • نصب ساده و آسان؛
  • انعطاف‌پذیری بسیار بالا؛
  • تنوع بسیار بالای اتصالات و قطعات؛
  • طول عمر بالا؛ هزینه ترمیم و نگهداری کم؛
  • سازگاری و آسیب نزدن به محیط زیست.

کاربردهای لوله یو پی وی سی

کاربردهای لوله یو پی وی سی را در ادامه مشاهده می‌کنید:

مناسب در لوله کشی ساختمان و آب شرب

مقاومت و انعطاف بالای انواع لوله یو پی وی سی باعث شده است که در برابر خوردگی مقاومت بسیار بالایی داشته باشد و به راحتی در کاربرد‌هایی که خاک مهاجم وجود دارد، استفاده کرد و این امر از نظر مالی بسیار به صرفه است. به دلیل عدم استفاده از ماده‌ای به نام فتالات در این محصول، آن‌ها گزینه بسیار مناسبی برای لوله کشی آب شرب و ساختمان هستند.


مطالعه بیشتر: راهنمای انتخاب و خرید لوله برای مصارف ساختمانی و صنعتی


مناسب لوله کشی آب شهری (فضای باز)

از این محصول در لوله کشی آب شهری و برای تأمین آب در داخل شهر استفاده می‌شود و در فضای باز شهر نیز کاربرد دارد؛ چرا که دارای مقاومت بالایی در برابر مواد قلیایی و اسیدی هستند و دچار زنگ‌زدگی و خوردگی نمی‌شوند؛ از این رو برای لوله کشی آب شهری بسیار مناسب‌اند.

عمر مفید و طولانی لوله‌های یو پی وی سی، موجب استفاده از آنها در لوله کشی آب می‌شود؛ چرا که تا مدت‌ زیادی نیاز به هیچ گونه تعمیر ندارند.

استفاده در صنعت آب و فاضلاب

یکی از مهم‌ترین کاربرد‌های انواع این محصول در سایز‌های بزرگ، استفاده در صنعت آب و فاضلاب است. مقاومت بسیار بالای آن‌ها در برابر اکسید شدن، نور خورشید و مواد شیمیایی، باعث شده است که از این لوله‌ها به عنوان نگهدارنده لوله تأسیسات استفاده کرد.

سیستم‌های آبیاری قطره‌ای

استفاده از لوله‌های یو پی وی سی در سیستم آبیاری قطره‌ای می‌تواند مصرف آب را تا ۵۰ تا ۷۰ درصد کاهش دهد. همچنین می‌توان از آن برای توزیع و پخش سموم دفع آفات استفاده کرد.  به طور کلی علاوه بر موارد فوق، از دیگر کاربرد‌های انواع لوله‌های یو پی وی سی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تصفیه خانه‌های استخر
  • آب و فاضلاب
  • مناسب دستگاه‌های RO
  • موتورخانه گلخانه‌ها
  • آکواریوم‌ها و لوله کشی استخر‌های ماهی
  • بهترین و مناسب‌ترین منتقل‌کننده مواد اسیدی و مواد شیمیایی
  • لوله کشی برج‌های خنک‌کننده و چیلر‌ها
  • لوله کشی با دمای کمتر از ۵۰ درجه سانتیگراد
  • شبکه‌های کشاورزی
  • مصارف و لوله کشی صنعتی
  • خطوط انتقال سیالات و مواد شیمیایی
  • زهکشی
  • پوشش کابل‌های مخابرات و برق در برابر آسیب و صدمه
  • سیستم فاضلاب ساختمان و شهری
  • آبرسانی ساختمان
  • هواکشی ساختمان

خرید لوله مانیسمان


مزایای استفاده از لوله یو پی وی سی

استفاده از این نوع لوله به دلیل خواص فیزیکی و مکانیکی منحصر به فرد یو پی وی سی، دارای مزایای منحصر به فرد و و فوق‌العاده‌ایی نسبت به دیگر لوله‌ها است. که در ادامه به صورت کامل شرح داده می‌شوند.

مقاومت در برابر خوردگی

انواع این لوله از جنس نارسای جریان الکتریکی ساخته شده‌اند و مقاومت بالایی در برابر واکنش‌های الکتروشیمیایی دارند که ناشی از باز‌ها، اسید‌ها و نمک‌ها هستند و باعث خوردگی فلزات می‌شوند. ویژگی نارسایی جریان الکتریکی و مقاومت بالا در برابر خوردگی در تمام سطح خارجی و داخلی این لوله وجود دارد.

مقاومت بسیار بالا در برابر مواد شیمیایی

مقاومت بسیار بالایی در برابر بسیاری از مواد نفتی غیرآروماتیک، روغن‌ها و الکل‌ها و و مواد شیمیایی موجود در آب و خاک دارند. مقاومت بسیار بالای اآن در برابر مواد شیمیایی زمانی مطرح می‌شود که لوله در محیط‌های غیر عادی به کار برود یا اینکه از آن برای انتقال و جابجایی مواد شیمیایی استفاده شود.

انعطاف‌پذیری زیاد و مقاومت کششی بالا

مقاومت بالای این محصول در برابر شکستگی یکی از مزایای مهم عملکردی آن به شمار می‌رود. انواع این نوع لوله،  می‌توانند در هنگامی که زیر بار زیاد هستند، بدون اینکه بشکنند، تغییر شکل دهند. این ویژگی باعث تغییر در نحوه محاسبه ضخامت لوله‌های فاضلابی شده است که بالا بودن مدول لوله، باعث افزایش سطح مقطع عبور جریان و کاهش آن می‌شود.

استحکام بالا نسبت به وزن سبک آن

انواع این کالا، از استحکام بالایی برخوردار هستند که این استحکام زیاد باعث به حداقل رسیدن ضخامت و وزن آن  می‌شود.

مزیت چشمگیر دیگر آن، ویژگی سبک بودن و وزن کم آن نسبت به سایر لوله‌ها است. سبک بودن وزن لوله، جنبه مهم ایمنی نیز محسوب می‌شود؛ چرا که وزن سبک این لوله‌ها سبب حمل و نقل آسان و نصب راحت آن‌ها می‌شود؛ پس آسیب‌های کاری را به حداقل خود می‌رساند، ضمن اینکه هزینه حمل و نقل و نصب، کاهش می‌یابد.

مقاومت بالا در برابر عوامل محیطی و فیزیکی

ثابت شده است که انواع لوله های صنعتی یو پی وی سی نسبت به لوله‌های فلزی، دارای دوام بسیار بالا‌تر و مقاومت بسیار بیشتری در برابر خراش، سایش و ضربه هستند.

تفاوت لوله یو پی وی سی (UPVC) و پی وی سی ( PVC)

با وجود اینکه انواع لوله یو پی وی سی و لوله پی وی سی، کاربرد‌های متعددی دارند؛ اما از مواد اولیه مشابه تشکیل شده‌اند. تنها تفاوت آن‌ها در فرآیند تولید است که موجب ایجاد تفاوت‌های دیگری مخصوصاً تفاوت در ویژگی‌های فیزیکی و مکانیکی شده است که عبارت‌اند از:

  • پی وی سی نسبت به یو پی وی سی مقاومت بسیار کمتری در برابر شرایط غیر عادی و مختلف آب و هوایی دارد و به صورت کلی می‌توان گفت که پی وی سی برای ساخت قاب پنجره کاربردی ندارد.

  • لوله‌های یو پی وی سی بیشتر از پی وی سی در تجهیزات پزشکی به کار گرفته می‌شود؛ چرا که لوله‌های یو پی وی سی تأثیر بسیار کمتری نسبت به لوله‌های پی وی سی بر ترکیب‌های شیمیایی دارند.
  • معمولاً در فتالات استفاده شده در لوله پی وی سی هیدروژن کلرید وجود دارد که موجب افزایش دما و آسیب به محیط زیست می‌شود. البته امروزه استفاده از هیدروژن کلرید ممنوع اعلام شده است و استفاده از این ماده تا حدود زیادی محدود شده است. اما هیچ موردی تاکنون در مورد آسیب رساندن یا صدمه زدن لوله یو پی وی سی به محیط زیست و کره زمین ثبت نشده است.
  • هر دو نوع لوله قابلیت تجزیه در طبیعت را ندارند، اما لوله یو پی وی سی قابلیت بازیافت را دارد و می‌توان آن را دوباره در دما‌ی بالا به انواع محصولات دیگر تبدیل کرد. با وجود اینکه از این دو نوع لوله می‌توان در صنایع مختلف مثل ساختمان، برق، مخابرات و … استفاده کرد، اما اکثر متخصصین توصیه می‌کنند که به هیچ عنوان از ‏لوله پی وی سی برای لوله برق استفاده نکنیم. برای خرید و لیست قیمت لوله برق کلیک کنید. قیمت لوله برق
  • هنگامی که لوله‌های پی وی سی با آتش تماس پیدا کنند، موجب آزاد شدن ماده‌ای به نام هیدروژن کلرید می‌شوند که برای سلامتی انسان بسیار مضر است.  یکی دیگر از فتالات‌هایی که در ساخت لوله‌هاین نوع لوله استفاده می‌شود، دی بوتیل نام دارد که این ماده، خطر‌های بسیار زیادی برای محیط زیست به همراه دارد.
  • لوله‌های یو پی وی سی نسبت به لوله‌های پی وی سی، دارای طول عمر بیشتری هستند و شما می‌توانید به راحتی از آن‌ها برای لوله کشی استفاده کنید.  توجه داشته باشید که لوله‌های پی وی سی نسبت به لوله‌های یو پی وی سی انعطاف پذیر‌تر و نرم‌تر طراحی شده‌اند؛ پس ماندگاری و دوام کمتری نیز دارند.

جمع بندی

امروزه لوله‌های یو پی وی سی به عنوان پرکاربردترین لوله‌های پلاستیکی در جهان شناخته شده‌اند که با توجه به ویژگی‌های منحصر به فردی که دارند، می‌توانند در صنایع مختلف استفاده شوند. شما در این مقاله به صورت کلی با این محصول آشنا شدید. همچنین ویژگی‌های آن را شناختید. کاربرد‌های لوله یو پی وی سی بسیار متنوع هستند که توضیح آنها در یک مقاله امکان‌پذیر نیست.

فیسبوک
تلگرام
واتساپ
ایمیل
لینکدین
توییتر

جدیدترین مطالب وبلاگ

اینستاگرام

تلگرام

واتس اپ

ایتا

جدیدترین محصولات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لـــــوله آنـــــلاین